22. travanj 2012.

Luda vožnja bez vozačke

lider.media
lider.media

Sve veće gužve i kaos na cestama, posebice u velikim gradovima, udruženi sa sve skupljim gorivom natjerali su mnoge proizvođače automobila da krenu u veliko preispitivanje proizvodnje vlastitih vozila s temeljnim ciljem stvaranja jeftinog i jednostavnog vozila budućnosti.

No, tim putem nisu krenuli samo oni nego i brojni proizvođači skutera, pa čak i bicikala, koji smatraju da se i oni moraju uključiti u ovu veliku utrku.O čemu je zapravo riječ kada se govori o električnom odnosno E-biciklu? E-bicikl je, prema trenutačno važećoj definiciji u EU, bicikl s pedalama opremljen dodatnim pomoćnim električnim motorom čija je maksimalna snaga 0,25 kW i postiže brzinu do 25 km/h. Svrstani su u posebnu kategoriju vozila za koje nije potrebna vozačka dozvola ni registracija. Obično su dizajnirani za jednu osobu, a mogu se voziti upotrebom pedala, električnog motora ili njihovom kombinacijom.

Postoje i razlike među njima s obzirom na način pokretanja pa tako postoji takozvani ‘pedalec’ koji se pokreće pedalama i elektromotorom i onaj koji se pokreće uz pomoću električne energije, najčešće ručicom ‘gasa’ i pedaliranjem kao dodatnom pomoći. Kod pedaleca sve počinje automatski pokretanjem pedale. Motor olakšava proces pedaliranja pri nižim brzinama i čini ga mnogo lakšim, a kod postizanja brzine od 25 kilometara na sat on se automatski gasi. Energija motora zapravo pomaže vozaču te mu olakšava samu vožnju, no bicikl nije moguće pokretati isključivo energijom motora. Njihova baterija obično traje duže i omogućava vožnju na veće udaljenosti od bicikala koje pokreće električna energija.

Druga, složenija vrsta bicikla sve to radi bez pedaliranja i koristi se samo električna energija iz baterija. Bilo je zanimljivo na velikom sajmu automobila u Frankfurtu među najnovijim modelima automobila najvećih svjetskih proizvođača vidjeti i jedan – bicikl. A upravo je taj Fordov izložak izazvao najveće zanimanje posjetitelja koji nisu navikli na takve proizvode na sajmu automobila. Doduše, riječ je samo o Fordovu prototipu bicikla na struju. Unatoč činjenici da je Ford objavio kako se ne treba nadati da će taj bicikl uskoro u serijsku proizvodnju, u njega je ugradio svoju automobilsku filozofiju.

Okosnica dizajna je trapezoidni okvir. Izrađen je od aluminija i karbona, okvir ima iznimnu snagu, a teži samo 2,5 kilograma. Kotači su šesterokračnog V dizajna i djeluju kao da lebde oko okvira dok je pogonski sustav skriven od pogleda čime je postignut čist i minimalistički izgled. Pokretanje omogućava sustav koji se sastoji od motora na prednjem kotaču, litium-ionske baterije skrivene u okviru kojom se postiže doseg od 85 km, integrirana kontrola i patentirani senzor iz tehnologije Formule 1. Magnetostriktivni materijali se koriste za konverziju magnetske u kinetičku energiju i obrnuto. U Formuli 1 ovi senzori pomažu u upravljanju visokim brzinama vrtnje motora u kombinaciji s jakim termičkim opterećenjima. Ne treba im fizički kontakt s ostalim dijelovima motora, temperatura na njih ne utječe i nije im potrebno održavanje. Fordovi stručnjaci očito su se detaljno pozabavili pojedinostima ovog bicikla budućnosti. Formula 1 i Galaxy S II zajedno! Na upravljaču ovog superbikea nalazi se Galaxy S II u kombinaciji sa specijaliziranom aplikacijom koja može mijenjati načine vožnje između Economy, Comfort ili Sport moda. Naravno, zahvaljujući prostranom ekranu neće biti problem u vožnji koristiti Google Maps, Runkeeper ili neku drugu aplikaciju, slušati glazbu, igrati igrice itd.

Ako vas negdje u gužvi na gradskim prometnicama usred Zagreba pretekne bicikl, nemojte se jako začuditi jer nije riječ o pripremi Lancea Armstronga za novu pobjedu na Tour de France već o jednom zagrebačkom modelu električnog bicikla koji juri i do 30 kilometara na sat. Konstruirao ga je Zvonimir Sučić u malenoj garaži na Kraljevcu. Riječ je o biciklu čija je maksimalna snaga 15 kilovata (ekvivalent od 23 konjske snage), a stoji od 13 do 30 tisuća kuna, ovisno o opremi. Ovaj bicikl na stotinu kilometara potroši samo kunu i pol za struju. Njegove baterije pune se poput mobitela i dovoljno je punjač uključiti u struju, a uz prosječnu brzinu od 30 kilometara na sat, moguće je prijeći 50-ak kilometara. Danas se oni voze ne samo po Zagrebu već i po Singapuru, Kanadi i SAD-u.

U svijetu ultramodernih E-bicikala već su se iskristalizirala i imena stručnjaka koji predvode taj trend i već su na korak do velikih automobilskih dizajnera poput Pininfarine, Giugiara i ostalih velikih imena. Tako je slovački inženjer Brano Mereš posljednjih godina postao pojam dizajnera okvira za novu vrstu bicikala. Većinom su to okviri od titanija, jednog od najčvršćih (i najskupljih) materijala današnjice zajedno s karbonskim vlaknima. No na svom posljednjem modelu X-9 Nighthawk opet je iznenadio sve upotrijebivši posebnu sendvič konstrukciju s jezgrom od aramida i oblogom od karbonskih vlakana.

I dok se slovački inženjer bavi dizajnom neki drugi stručnjaci posežu za brzinama pa tako novi Turbo E-bicikl proizvođača Black Traila nosi ponosnu titulu najbržeg E-bikea današnjice. Sa svojim turbo pogonom postiže brzinu od 45 kilometara na sat. Nažalost po buduće vlasnike oni neće imati zadovoljstvo vidjeti svoju novu igračku kako juri po europskim ili američkim prometnicama jer bi to bilo protuzakonito zbog limita brzine bicikala koju ovaj model daleko premašuje. Zbog toga su mu ugradili i posebni limitator koji mu ne dopušta da pokaže svu svoju snagu i moć na cesti. Ne sumnjamo da će se (kao i na automobilima) pojaviti netko tko će jednostavno ‘skinuti’ ograničenje i pokazati na cesti kako zapravo ide novi Turbo bez obzira na kaznu.

Slijedi ga još jedan sjajan proizvod, pravi ‘top–of-the-line’ model EH Linea. Pravi street racer već je i nazvan Ferrarijem među biciklima jer sa svojih 250 kilovata i jedinstvenim aluminijskim okvirom i tehnologijom senzora predstavlja pravi biser. No, takva mu je i cijena, oko sedam tisuća eura, za što se već može dobiti i automobil niže klase.

Tvrtka Velocity pobrinula se za sve one koji žele ići biciklom na posao, ali ne žele dolaziti u ured u odijelu, ali ni okupani znojem pa su napravili model koji može ići poput klasičnog ‘pedaleca’, ali i s motorom. Možete se dakle odlučiti doći na posao i odmah otići pod tuš ili se dovesti lagano uz pomoć baterija pa ako baš želite na povratku kući pokazati mišiće, isključiti motor i raditi nogama. Za takav izbor je kreator Velocity pedaleca, tajvanski dizajner Larry Chen dobio i prvu nagradu na posljednjem međunarodnom dizajnerskom natjecanju biciklističkih majstora na Tajvanu.

Ono što nudi sa svojim automobilima, profinjeni dizajn i praktičnost u jednom, francuski proizvođač Peugeot ponudio je i svojim posljednjim konceptom E-bicikla. Ta ubojita kombinacija prihvaćena je u Peugeotu kao trend jer njihovi stručnjaci smatraju da jednostavnost tradicije više ne prolazi pa su svoj proizvod ukrasili novim elementima dizajna. Postavili su poseban dio u koji dolazi kožna torbica za laptop što je mnogo sigurnije za samo računalo, ali ujedno postavlja i novu, bolju ravnotežu bicikla pa ga je mnogo zabavnije voziti. A torbu s laptopom možete i – zaključati srebrnim ključićem.

* Tekst je iz Liderovog priloga Tehnopolis