14. rujan 2021.

Metaverzum dolazi, tvrtke trebaju biti spremne

Web 2.0, druga iteracija interneta, dovela je svijet u novu paradigmu, odmičući nas od statičkih web stranica prema novim interaktivnim iskustvima i sadržajima koje su generirali korisnici. Sada smo na vrhuncu sljedeće faze, seizmičke promjene koja će probiti mentalne barijere svega što je postojalo prije.

Dolazi metaverzum, virtualni prostor generiran konvergencijom virtualnih svjetova, proširene stvarnosti i internetskih usluga. Revolucionirajući način na koji ljudi komuniciraju i žive svoje živote, metaverzum će redefinirati što su tvrtke i kako bi trebale poslovati. Neke tvrtke promatraju i uče. Oni koji to ne budu činili, zaostajat će za drugima.

Ubrzani pandemijom, generacijskim promjenama i tehnološkim napretkom, korisnici interneta sve se više druže, igraju i kupuju unutar virtualnih svjetova. Neki brendovi to koriste kao priliku da prošire svoju ponudu kako bi uključili potpuno prožimajuća digitalna iskustva.

Korisnici kao ambasadori brendova

Uzmimo modni div Gucci, koji je nedavno predstavio Gucci Garden, uranjajuće multimedijsko iskustvo u kojem korisnici online gaming platforme Roblox mogu istraživati i kupovati robu. Odražavajući vrijednost koja postoji unutar virtualnih platformi, ograničeno izdanje digitalne Gucci torbice dostupne kroz iskustvo prodano je za više od 4.000 dolara, što je više od vrijednosti fizičkog ekvivalenta.

To nije izolirani trend, Louis Vuitton i Burberry proširili su se u virtualnu stvarnost kroz partnerstva s igrama visokog profila, dok Nike i druga velika imena sada nude virtualne verzije svojih stvarnih predmeta.

Ovi maloprodajni titani su trendseteri sadašnjeg doba i njihova virtualna migracija simbolizira činjenicu da će brendovi koji žele ostati relevantni, posebno mlađim generacijama, morati graditi u metaverzumu, stvarajući potpuno prožimajuća digitalna iskustva koja se povezuju s njihovom fizičkom ponudom.

U današnjem metaverzumu ljude predstavljaju digitalni avatari koji lutaju virtualnim svjetovima kao što su Roblox ili Decentraland, decentralizirana platforma za 3D virtualnu stvarnost. Međutim, postoji nepovezanost između korisnikovog stvarnog sebe i digitalnog prikaza.

Iz perspektive brenda, to tvrtkama daje mogućnost da svoju robu ponude unutar dva medija: fizičkog i virtualnog svijeta, gdje se avatari mogu opremiti s najnovijim digitalnim tenisicama, hoodicama i torbicama.

Naime, ovaj novi prostor nudi arenu u kojoj korisnici mogu postati i virtualni i vanjski ambasadori brendova. Međutim, kratkovidno je vidjeti metaverzum kao jednostavno digitaliziranu verziju stvarnog svijeta u kojoj će brendovi oponašati postojeće trgovačke konvencije. Ono što je toliko posebno kod metaverzuma je to što će omogućiti tvrtkama da se odmore od konvencija i normi i stvore svijet koji je potpuno neograničen postojećim ograničenjima fizičkog prostora.

Novi koncept prodaje

Brendovi će moći stvoriti iskustva koja se ne mogu dogoditi u stvarnom svijetu, potaknuta maštom i kreativnošću. Fizička trgovina više neće biti žarište prodaje, bit će prilika za povezivanje stvarnog i virtualnih svjetova, stvarajući potpuno novu iskustvenu dimenziju i za poduzeća i za potrošače.

To bi moglo biti u obliku integriranih digitalnih i fizičkih zadataka koji će kupcima omogućiti pretraživanje brendiranih stavki u metaverzumu, dok dovršavaju zadatke koji će ih također odvesti na odredišta za kupovinu u svijetu kako bi dovršili radnje ili prikupili svoj dobitak.

U svijetu u kojem fizička maloprodaja pati, metaverzum nudi tvrtkama priliku da se okrenu, integrirajući svoje fizičke i digitalne ponude, kako bi definirali novi koncept prodaje.

NFT-ovi ključni za koncept vlasništva

Nudeći nezamjenjive tokene (NFT), digitalne potvrde o vlasništvu koje su ove godine zabilježile ogroman porast popularnosti, bit će ključne za tvrtke koje žele stvoriti identitet brenda u metaverzumu.

Igrači u metaverzumu dobivaju društveni kapital kroz vlasništvo nad predmetima čija je vrijednost provjerena i čija je rijetkost poznata. Brandovi će morati ponuditi igračima koji žele kupiti par ograničenih digitalnih tenisica, na primjer, potvrdu o autentičnosti koja dokazuje da posjeduju ovu digitalnu imovinu.

Ne nude sve tvrkte koje se prodaju u metaverzumu NFT-ove. U slučaju Gucci torbice koja je prodana za više od 4.000 dolara, kupac posjeduje samo predmet na Robloxu, a ne NFT, što znači da ako Roblox nestane za 50 godina, takva je i sudbina predmeta. Da bi koncept vlasništva imao značenje i dugovječnost u metaverzumu, NFT-ovi će biti ključni.

Decentralizirani prostor

Trenutno internet možete doživjeti samo kada se prijavite, ali metaverzum će nam omogućiti da ga stalno doživljavamo oko nas. To će omogućiti internetu da prekrije naš fizički svijet. Za tvrtke to znači da je kupac važniji nego ikad, jer oblikuje i potiče poslovanje na angažman potrošača.

Jedna od prednosti metaverzuma je ta da korisnici imaju 'ruku' u njegovom stvaranju. To je decentralizirani prostor u kojem korisnici mogu stvarati i istraživati kako god žele. To je slučaj na mnogim postojećim platformama za igre, uključujući Roblox, gdje korisnici platforme grade igre putem alata za razvojne programere.

Iz perspektive brenda, decentralizirana priroda metaverzalne trgovine pruža mogućnost brendovima da prodaju igračima bez pomoći posrednika poput Amazona koji hvataju značajne dijelove profita i tehnologije. Nudi prostor u kojem će manji prodavači moći povratiti pažnju svojih kupaca, zadržavajući kontrolu nad svojom dobiti i izloženošću.

Budućnost u kojoj virtualna ekonomija stvara onoliko vrijednosti koliko ostvaruje njezin stvarni pandan dolazi. Tijekom sljedećeg desetljeća tehnologija će se toliko razvijati da će fizički i digitalni svijet postati nerazlučivo integriran. Kako se brandovi okreću kako bi se uskladili s ovom novom budućnošću, bitno je da isprave svoj fokus kako bi stvorili uranjajuća iskustva vođena korisnicima koja stavljaju vlasništvo, kreativnost i inkluzivnost u središte svojih misija.