24. studeni 2021.

Jača pokret Anti-Black Friday - osviješteni trgovci samo za etične potrošače

I dok se trgovci koji posluju u Hrvatskoj svim silama trude privući potrošače posebnim ponudama i popustima za Black Friday odnosno Crni petak, u ostatku svijeta Anti-Black Friday je postao pokret koji svake godine okuplja sve veći broj trgovaca. Naime, zbog sve većih problema u opskrbi i prekinutim dobavnim lancima, ali i zbog sve većih zahtjeva etičnih potrošača, dio fizičkih, ali i online trgovaca diljem svijeta ove godine umjesto popusta nudi održivu alternativu 'reuse&recycle' (ponovno iskoristi i recikliraj) iskorištavajući priliku da ovaj dan namijenjen potrošnji pretvore u događaj s društvenim utjecajem. No, dio trgovaca ide korak dalje i najavljuje potpuni bojkot Crnog petka jer se, tvrde, nekontroliranim šopingom, samo stvara otpad koji se ne može kvalitetno zbrinuti.

Jedini brend u Hrvatskoj koji 'pliva' na tom valu je Ikea koja je svojim potrošačima predstavila akciju kakvu provode globalno, i u drugim dijelovima svijeta. Ikea je svoje kupce pozvala da joj vrate namještaj koji više ne korišten, a koji ima Ikein potpis, za to će kupci dobiti bon za sljedeću kupnju, a Ikea će korišteni namještaj preprodati na odjelu Kakvo je - Takvo je.

Dechatlon u Hrvatskoj zasad još nije predstavio ponudu za Black Friday, no u drugim zemljama u tijeku je akcija s izgubljenim slovom 'l' pod nazivom 'Back Friday' (Vrati u petak). Tako će u Belgiji primjerice potrošači od 25. do 28. studenoga moći vratiti Dechatlonu svoju staru sportsku opremu te je zamijeniti za bonove i bodove na kartici vjernosti. Vraćeni proizvodi se popravljaju i zatim preprodaju po sniženim cijenama, a predmeti koji su stvarno neupotrebljivi šalju se u reciklažni centar. S druge strane, u Kanadi, Dechatlon umjesto popusta planira povećati izdvajanja za lokalne sportske udruge kako bi potaknuo društvo u kojem djeluje da se bavi sportskim aktivnostima.

Modni lanac Kiabi pak ignorira Crni petak i umjesto toga organizira razne akcije solidarnosti. U Belgiji Kiabi podržava organizaciju koja ima za cilj borbu protiv siromaštva kroz distribuciju toplih obroka. U petak, 26. i subotu 27. studenoga, modna marka će donirati 0,5 eura po narudžbi u dobrotvorne svrhe, nadajući se da će moći donirati najmanje tisuću obroka belgijskim obiteljima u potrebi.

I modni brend Xandres najavio je da neće sudjelovati na festivalu popusta. Umjesto toga, marka nudi besplatne popravke tijekom Crnog petka. Brend Pantee, koji se reklamira kao proizvođač održivog donjeg rublja, ide korak dalje i planira čak ugasiti svoju web stranicu na Crni petak.

- Jedine osobe koje će moći pristupiti našoj stranici bit će angažirani članovi naše zajednice koji su se prijavili na našu mailing listu i dobili lozinku. Ostali stranici neće moći pristupiti i neće biti prodaje, niti impulsne kupnje. Naša poruka ovog crnog petka je da zastanete i razmislite prije nego što kupite. Je li to nešto što voliš? Je li to nešto što ti treba? - rekla je suosnivačica brenda Katie McCourt.

Treću godinu zaredom, Freitag, poznati brend torbi koje nastaju recikliranjem, zatvara svoju internetsku trgovinu na Crni petak sa intencijom da potakne svoje potrošače na razmjenu postojećih torbi umjesto na kupnju novih. Na platformi tvrtke biti će ipak moguće raditi razmjenu torbi za registrirane potrošače.

Svoju ponudu predstavio je i britanski pionir sklopivih bicikala Brompton koji na Crni petak umjesto popusta na svoje proizvode nudi besplatan najam bicikla u Velikoj Britaniji kako bi potaknuo vožnju i vježbanje umjesto vožnje i trošenja. U akciji je i nizozemski proizvođač novčanika i torbica za kartice Secrid, koju umjesto popusta i akcija, potrošačima na Crni petak nudi besplatnu uslugu popravka.