02. travanj 2021.

Automobilska imperija uzvraća udarac ‘EV pobunjenicima‘

Piše: Vlatko Kesegić, FIMA-Vrijednosnice d.o.o.

2020. godina, usprkos pandemiji, bila je iznimno plodonosna za dionice proizvođača električnih vozila. EV kompanije su, predvođene Teslom (burzovna kratica TSLA), sa svojim tehnološkim dostignućima na polju razvoja vozila na alternativni pogon napravile pravu revoluciju u autoindustriji.

I dok su euforični investitori prošle godine grabili EV dionice čije su se cijene u određenim slučajevima višestruko povećale, sentiment oko dionica tradicionalnih autoproizvođača nije mogao biti lošiji. Osim što je koronakriza dovela do gotovo potpunog zastoja gospodarskih aktivnosti i time prodaju novih vozila drastično srezala, novi igrači u industriji pokrenuli su EV trend te tako podigli ljestvicu igre i nametnuli starim autoproizvođačima značajne investicije u vlastite EV projekte. Sve navedeno je utjecalo da dionice glavnih proizvođača poput Volkswagena i Forda u 2020. godini padnu.

Ove godine, kao u nastavku Zvjezdanih ratova 'Imperija uzvraća udarac', tradicionalni autoproizvođači, koji su i dalje financijskom i proizvodnom snagom dominantna sila u autoindustriji, svojim EV projektima uzvraćaju udarac novim 'EV pobunjenicima' koji su unijeli nemir u industriju. I investitorima se sviđa što vide. Naime, od početka 2021. godine EV dionice bilježe osjetne padove, a dionice poznatih auto simbola rastu. Popis glavnih dionica iz oba tabora zajedno s izvedbama ove i prošle godine donosimo u nastavku.

Među tradicionalnim autoproizvođačima izdvaja se Volkswagen čije povlaštene dionice uvrštene na njemačkoj Xetri (burzovna kratica VOW3.DE) postaju sve draži burzovni miljenik među investitorima. Razlog tome može biti jer se Volkswagen pokazao kao najagresivniji kad su u pitanju EV ciljevi. Ovaj njemački autoproizvođač, koji je donedavno nosio breme 'dieselgate' skandala, najavio je za sljedećih pet godina investicije vrijedne 85 milijardi dolara u razvoj električnih vozila i digitalne tehnologije povezane s njima. Koliko je ovaj 'dinosaur' autoindustrije stavio fokus na električna vozila pokazuje plan da će 2030. u SAD-u udio EV-jeva predstavljati 70 posto njegove prodaje. Uz to planira gradnju šest novih tvornica za baterije u Europi.

A da planovi proizvođača Golfa nisu samo lijepe želje pokazuju i pozitivni komentari analitičara. VW se na službenoj web stranici pohvalio analizom analitičara UBS-a koji je nakon detaljne procjene pojedinih dijelova novog EV modela ID.3 utvrdio da je kompanija spremna konkurirati Tesli. Dapače, ID.3 je stavio po važnosti na razinu ranijih legendarnih modela Bube i Golfa.

Procjenu i razmišljanja ovog analitičara očito su prihvatili i drugi investitori jer je cijena dionice uzletjela najviše u auto sektoru, gotovo 58 posto od početka godine. Ipak, VW-ova tržišna kapitalizacija je još uvijek četverostruko manja od Tesline i to nakon nedavne korekcije cijena Tesline dionice pa su potencijali veliki ako se ostvari električna budućnost njemačkog autoproizvođača.

Pozitivni trendovi dionice VW-a prenijeli su se i na druga dva vodeća njemačka auto diva, Daimler (burzovna kratica DAI.DE) i BMW (burzovna kratice BMW.DE). Dionica proizvođača Mercedesa, koji planira lansirati desetak novih električnih vozila do 2025, bilježi skok od 32 posto, dok dionica BMW-a, koji planira u istom razdoblju isporučiti 2 milijuna potpuno električnih automobila svojim kupcima, skočio je 23 posto.

Na novi hrabri svijet koji su pokrenuli Tesla i slični, imaju odgovor i s druge strane Oceana. Američki Ford (burzovne kratice F), čija dionica bilježi rast od 42 posto u 2021. godini, također je predstavio svoje EV planove i investicije. Najpoznatiji po svojom Mustang modelu vozila, Ford je Tesli zaprijetio upravo s ovim brendom te lansirao Mustang Mach E.

Na sličan način je i američki General Motors (burzovne kratice GM) krenuo na svoj put potpuno električne budućnosti. GM se obvezao na lansiranje 30 novih električnih vozila do 2025. među kojima najveću pažnju zaokuplja EV izvedba poznatog pick-up vozila Hummer koji će biti u prodaji krajem godine. Dionica bilježi sličnu izvedbu Forda s rastom od preko 40 posto od početka godine.

Financiranje i razvoj EV projekata nije mali zalogaj za ranije spomenute auto gigante, a kamoli za ostale manje proizvođače. Navedeno je potaknulo da se nedavno spoje Fiat Chrysler i Peugeot Citroen Grupa te formiraju novu tvrtku koja nosi naziv Stellantis (burzovne oznake STLA). Stellantis, koja je tako postala četvrti najveći proizvođač automobila u svijetu, pod sobom će imati čak 14 marki automobila: Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram i Vauxhall. Ovaj novi/stari igrač najavio je da će svaki novi model koji pojedina marka u vlasništvu lansira od sada do 2025. nuditi i elektrificiranu verziju koja podrazumijeva potpuno električne modele ili tradicionalne hibride koji se ne moraju puniti. No investitori za sada nisu impresionirani s obzirom da, za razliku od ranije spomenutih, ova dionica od početka godine stagnira.

Promjena sentimenta ulagača na početku ove godine ne znači da je i priča oko novih EV dionica završena. Tesla za koju se u ovom trenutku smatra da je Apple EV svijeta i dalje je tehnološki najnaprednija EV kompanija koja također ima konkurentsku prednost nad ostalima s obzirom da posjeduje svoje tvornice baterija. Također Tesla je u svojim planovima fokusirana već i na autonomnu vožnju te neki optimistični analitičari vjeruju da je potpuna autonomna vožnja Teslinih vozila ostvariva već za pet godina. Naravno ne treba ni zaboraviti da Teslom još uvijek upravlja genijalni ali kontroverzni osnivač Elon Musk. Osim toga, kineski rivali poput Nio i Xpenga također imaju svoje prednosti, pogotovo kad se uzme u obzir brzorastuće kinesko tržište na kojem imaju lokalnu prepoznatljivost kao i cjenovnu konkurentnost.

Biti će zanimljivo pratiti nastavak borbe u ovoj industriji i dok krajnji pobjednici i gubitnici još nisu jasni, jedno je sigurno: u budućnosti ćemo se voziti na električni pogon.