19. veljača 2022.

Svestrana farmaceutika - Na tržištu koje se bori za zdravlje investicije nikad ne staju

Farmaceutske kompanije, bez obzira na to razvijaju li i distribuiraju lijekove, pripravke i medicinska pomagala ili osiguravaju medicinsku skrb, dokazane su inovatorice. Ulažu u inovativne lijekove, nove pogone i tehnologije, a i otvaranje novih tržišta

Da ulaganja u farmaceutsku industriju nikad ne staju, pokazuju najveće hrvatske farmaceutske tvrtke poput Plive i Belupa koje su završile kapitalna ulaganja u gradnju novih tvornica, pogona i proizvodnih linija ili je u tijeku njihova finalizacija, poput one u JGL-u. Njihova nova ulaganja usmjerena su u istraživanje i razvoj novih lijekova te otvaranje novih tržišta, a istim putom idu i male tvrtke poput BioGnosta, koji također gradi nove pogone, razvija nove lijekove i izvozi. Pliva nakon završetka velikog investicijskog ciklusa vrijednog više od milijardu kuna posljednjih godina ulaže deset milijuna eura na godinu u razvoj novih tehnologija i unaprjeđivaenje proizvodnih procesa. Neprestano ulaganje u proizvodna postrojenja, istraživanje i razvoj te sustavnu edukaciju visokostručnih zaposlenika omogućilo je daljnji rast, ali i dodatni prostor za izvoz na nova tržišta.

Povijesna prilika

– Trenutačno su u pripremi velike višegodišnje investicije u proizvodnju gotovih oblika lijekova na proizvodnoj lokaciji u Zagrebu, posebno sterilne proizvode, te u zelene i održive tehnologije na lokaciji u Savskome Marofu – kaže Mihael Furjan, predsjednik Uprave Plive Hrvatska, i dodaje da nastavno na farmaceutsku strategiju Europske unije, koja kao jedan od osnovnih ciljeva navodi jačanje potpore konkurentnosti, inovativnosti i održivosti svoje farmaceutske industrije, vidi jasnu potrebu da se i hrvatska politika unaprijedi kako bi se što bolje prepoznavala ulaganja u inovativna područja ovdašnje farmaceutske industrije. Naime, iako ta industrija ulaže u inovativne procese i tehnologije i jedna je od najsnažnijih industrijskih grana, takva se ulaganja znatno rjeđe prepoznaju.

– Kad govorimo o proizvodima, ponosni smo na nedavne registracije kompleksnih lijekova s inovativnim načinom primjene na američkom tržištu koji dolaze iz našeg istraživačkog instituta u Zagrebu te na to što zahvaljujući kontinuiranu ulaganju u poslovne i proizvodne aktivnosti tržištima uvijek možemo ponuditi proizvode s dodanom vrijednošću – navodi Furjan i ističe da je pred hrvatskim gospodarstvom povijesna prilika koju treba iskoristiti kako bismo se što bolje pozicionirali na zemljovidu gospodarski uspješnih zemalja.

Prema njegovim riječima, farmaceutska industrija dokazala je posljednje dvije godine da može jačati izvoz, otvarati radna mjesta i unatoč nepovoljnim okolnostima poslovati pozitivno. Furjan vjeruje u nastavak tih trendova i to da će izvoz i investicije uz rast domaće proizvodnje i ove godine biti najvažniji čimbenik rasta koji će pridonijeti povećanju bruto domaćeg proizvoda.

U JGL-u se upravo provodi ključan investicijski projekt 'Integra 2020.', koji je velik iskorak za daljnji razvoj i budućnost te tvrtke. Riječ je o projektu vrijednom 373 milijuna kuna kojim će JGL dodatno povećati znanstvenoistraživačke, proizvodne i izvozne kapacitete, ali i utjecati na razvoj cjelokupnoga domaćeg farmaceutskog sektora.

Na jednome mjestu

– Prve dvije faze projekta 'Integra 2020.' uskoro će se dovršiti: otvorenje logističkog centra i novih proizvodnih linija. Modernim, potpuno robotiziranim logističkim centrom osigurat ćemo skladištenje repromaterijala, poluproizvoda i gotovih farmaceutskih proizvoda te dodatne uredske prostorije za zaposlenike. Novom proizvodnom linijom povećavamo kapacitet za proizvodnju sterilnih sprejeva, kapi i aerosola za šezdeset posto i osiguravamo dodatan prostor za nove dogradnje linija za doziranje i pakiranje. U posljednjoj, trećoj fazi projekta, ujedno najkompleksnijoj​, u zamahu smo gradnje novog objekta za istraživanje i razvoj, kontrolu kvalitete i pokusni pogon. Projekt je nazvan 'Integra' jer ćemo sve faze istraživačko-razvojnog i proizvodnog procesa ujediniti na jednome mjestu – objašnjava Mislav Vučić, glavni izvršni direktor JGL-a.

Ključni izvoz

Prema njegovim riječima, JGL je 2021. učvrstio tržišne pozicije i stvorio preduvjete za nove poslovne iskorake u budućnosti. Donio je novu dugoročnu poslovnu strategiju i definirao tri ključna terapijska područja u kojima želi globalno konkurirati inovativnošću: gripa i prehlada, oftalmologija i dermatologija. Strategija detaljizira portfelj novih proizvoda i tehnologija, marketinške i tržišne aktivnosti, prioritete digitalne transformacije, potrebe za talentima koji će JGL voditi prema daljnjem profitabilnom i održivom rastu, a nedavno je osnovano i Znanstveno vijeće JGL-a. Njegova je prednost u izvoznoj orijentaciji, zbog čega ne ovisi previše o domaćem tržištu, na kojemu u zdravstvu i dalje ima problema s naplatom potraživanja.

Prema Vučićevim riječima, farmaceutska industrija treba razmišljati dugoročno o samodostatnosti i proizvodnji na europskom tlu.

–​ Logično, očekivali bismo da autoriteti u EU nagrade ili bar potiču kompanije koje su proizvodne pogone smjestile u EU, odnosno nisu išle za nešto nižim cijenama i rušenjem kvalitete izvan tih granica. Svi su​ JGL-ovi ključni proizvodi 'sto posto EU', stoga bih očekivao da se ubuduće više naglašava pravi strateški smjer zemalja jer farmaceutska industrija jest strateška grana većine njih, pa i naše – kaže Vučić.

Prvi generičari

Prije pet godina Belupo je završio veliki investicijski ciklus – gradnju i opremanje dviju suvremenih tvornica lijekova, u što je uložio 530 milijuna kuna. Ti proizvodni kapaciteti udovoljavaju potrebama i projekcijama prodaje i tvrtka ih ne kani u dogledno vrijeme proširivati, a razvoj je usmjeren na istraživanje novih lijekova.

–​ Belupov Sektor istraživanja i razvoja usmjeren je na razvoj portfelja lijekova iz terapijskih skupina C i D, odnosno lijekova za liječenje kardiovaskularnih i dermatoloških bolesti. Usredotočeni smo na rast, ključne proizvode i tržišta te optimizaciju efikasnosti. Strategija poslovanja posebno naglašava osiguravanje dostupnih terapijskih rješenja, podupire konkurentnost, inovacije i održivost uz razvoj visokokvalitetnih, sigurnih i učinkovitih lijekova u ekološki unaprijeđenim proizvodnim procesima. Belupo proizvodi lijekove u dvanaest od ukupno četrnaest kategorija ATK-a. Portfelj lijekova sastoji se od oko četiristo proizvoda, od toga je više od sto brendova u portfelju Rx i trideset u portfelju OTC-a –​ kaže predsjednik Uprave Belupa Hrvoje Kolarić i ističe da je ta tvrtka na hrvatskom tržištu, prema IMS-ovim podacima za 2021., lider u prodaji broja pakiranja receptnih lijekova.

– Kao rezultat angažmana i znanja zaposlenika te odličan primjer postignuća vlastitog razvoja i registracija ističemo dermatološki proizvod za koji trenutačno jedini na tržištu imamo registracijsku dokumentaciju. Za njega smo upravo završili registracijski postupak na postojećim Belupovim tržištima zemalja EU i na njima ćemo biti prvi generičari. Za isti smo proizvod pokrenuli nove procedure na dodatnih dvanaest tržišta zapadnoeuropskih zemalja, ondje će ga lansirati naši partneri. Potvrda je to taktike prema kojoj nam odabir pravog proizvoda i pravodobno pokretanje registracijskog postupka donose jedinstvenu priliku da nakon isteka patenta originalnog lijeka na tržištu budemo prvi generičar – kaže Kolarić i dodaje da je daljnje širenje portfelja u skladu s Belupovom strategijom do 2025. te počiva na diversifikaciji portfelja u odabranim terapijskim skupinama.

Kočenje razvoja

Među ulagačima u sektoru farmaceutske industrije i mala je tvrtka BioGnost, proizvođač seruma za određivanje krvnih grupa i reagensa za histologiju, koja izvozi pedeset posto proizvodnje u više od sedamdeset zemalja. Trenutačno ulaže u gradnju logističko-distributivnog centra u Zagrebu za koji je dobila milijun eura nepovratnih sredstava iz europskih fondova. Osim toga, uložio je 600.000 kuna u kupnju gradilišta u Poslovnoj zoni Marof u Lekeniku u kojoj planira sagraditi novi pogon zbog znatno povećane potražnje za proizvodima na stranim tržištima, navodi BioGnostova suvlasnica Mirjana Marchiotti-Ulip. Istodobno je na proizvodnoj lokaciji u Zagrebu u tijeku nabava novih proizvodnih linija, za što je BioGnost također dobio nepovratna sredstva iz europskih fondova, a u istraživanju i razvoju trenutačno je usmjeren na dobivene projekte 'IRI2' i 'CEKOM' za razvoj novih proizvoda.

– Razvijamo nove, ekološki prihvatljivije proizvode kao zamjenu za postojeće i proizvode za imunohistokemiju kao potpuno nove u BioGnostovu portfelju – ističe Marchiotti-Ulip dodajući da je problem s naplatom potraživanja na domaćem tržištu godinama kočio tvrtkin razvoj.

Ističe da su njihova očekivanja izravno vezana uz razvoj novih proizvoda i njihovo plasiranje na strana tržišta. Budućnost tržišta farmacije vidi kao dinamičnu aktivnost sa sve većom konkurencijom, ali i većim širenjem na zemlje u razvoju.

Nove tehnologije

Alius grupa u fazi je završavanja projekta komercijalizacije inovacije 'Pharma-box – aktivni transportni hladnjak za lijekove i medicinske proizvode', vrijednoga više od 2,8 milijuna kuna, od čega je oko pedest posto novca iz europskih fondova.

– Izrađujemo novu programske platforme s mogućnošću prihvata novih IoT uređaja s novim mjernim veličinama: mjerenje tlaka, ugljikova dioksida, naprezanje materijala, lebdećih čestica, protoka... Završeni su i primjena standarda kvalitete u proizvodnji tvrtke ISO90001 te usavršavanje umjernog laboratorija novim referentnim instrumentima – kaže Predrag Krndija, generalni menadžer Alius grupe, koji ističe da će se Alius grupa i dalje fokusirati na farmaceutsku industriju, a budući da je Pharma-box naišao na dobre reakcije na posljednjem sajmu CPHi u Milanu, plan je razvijati nove modele različitih volumena i temperaturnim režimima rada.

Krndija navodi da su se na hrvatskome tržištu iskristalizirale zdrave i ozbiljne farmaceutske tvrtke, a s obzirom na dosadašnja iskustva u praksi smatra da će upravo farmaceutska industrija biti najzainteresiranija u budućnosti nastaviti primjenjivati nove tehnologije jer one omogućuju veću sigurnost za lijek, ali i pacijentovo zdravlje. Daljni planovi Alius grupe snažan su razvoj i plasman proizvoda i usluga u farmaceutskim tvrtkama na hrvatskom i EU tržištu.