22. travanj 2021.

Novi poslovni modeli - Bum paketne prodaje ‘meal boxova‘

Željka Maras   

Među novim poslovnim modelima koje je iznjedrila pandemija istaknuto mjesto pripada dostavi kutija s polugotovim, gotovim jelima ili namirnicama za pripremu jela

'Meal kit' boxevi ili dostava kutija sa polugotovim jelima ili namirnicama za pripremu unaprijed određene hrabe globalno je kompetitivan sektor koji se itekako razvija. Prema nekim analitičarima, vrijednost tvrtki koje se bave dostavom kutija s polugotovim, gotovim jelima ili namirnicama za pripremu jela samo u Europi vrijedi čak oko dvije milijarde eura godišnje i ima snažnu tendenciju rasta, pogotovo u pandemiji. Sve to primijetili su i investitori pa su se tvrtke koje su pokrivale veće tržište vrlo brzo našle pod njihovim povećalom. Tako je, uostalom, u taj segment ušao i Carrefour, francuski trgovački lanac, koji je akvizirao tvrtku za dostavu namirnica za tjedne obroke u kutiji Quitoque. Premda kod nas trgovački lanci još o tome ne razmišljaju, barem ne javno, postoji šansa da neki dugoročno i kod nas slijede te trendove, pa ćemo onda o pionirima ove priče pisati i dugoročno.

A tko ne bi htio pileću juhicu s pirovim noklicama, bistru riblju juhu s rižom i mrkvicom, varivo od poriluka s faširancima, pileći tingul i palenta, ribu u škartocu s povrćem, proteinski kruh i kompot od jabuka, da ne mora razmišljat o nabavci hrane i kuhanju tjedan dana. Riječ je o obrocima koje tek treba podgrijati ili ispeći, a koji se nalaze u kutiji za novopečene majke koje prvi put nakon porođaja ostaju same kod kuće s novorođenčetom. Luksuz nekoliko dana nerazmišljanja o nabavi namirnica, pripremi i kuhanju stoji 350 kuna, a kako ističe Željka Maras, pokretačica i direktorica servisa Jedem doma koja je cijelu priču i osmislila, tvrdi da interesa ne manjka.

Nije 'Paket za nove mame' jedini u njihovoj ponudi. Nude i druge pakete s obrocima za jednu osobu ili pak za četveročlane obitelji, a interesa ne manjka od 2019., kad je ta priča počela. Prije toga servis Jedem doma, prisjeća se Željka, bio je nešto potpuno drukčije.

– Krenuli smo s idejom servisa za nabavu namirnica i kuhanje u kuhinjama klijenata. Kuhari koje sam zaposlila otišli bi na zagrebačku tržnicu Dolac, kupili namirnice i u klijentovoj kući skuhali ručak. Stekli smo vrlo brzo respektabilan broj klijenata i mnogi od njih dosta su često tražili da im kuhari skuhaju jela za nekoliko dana, da si ih oni samo podgriju poslije posla, pa smo tako i došli na novu ideju – govori Željka.

Ako jela za podgrijavanje ne budu pripremali za svakog klijenta posebno u njegovoj kuhinji, nego ako to bude dio njihove stalne ponude za više klijenata, imat će, prepričava, veću potražnju i prihode, pa je tako i nastalo ono što interno zovu Jedem doma 2 – servis za dostavu kutija s obrocima. Budući da ljudi najčešće polugotove obroke uzimaju za nekoliko dana, primjerice za radne dane kad im se ne da kuhati, osim pojediničnih polugotovih jela nude i tjedne pakete.
– Paket za jednu osobu stoji 150 kuna, a tjedni obiteljski paket naših polugotovih obroka 480 kuna – napominje Željka.

Smanjivanje ovisnosti o turizmu

Međutim, Jedem doma više nije jedini na tržištu koji nudi pakete polugotove hrane. Nedavno je u taj biznis, i to baš pod pritiskom pandemije koronavirusa, ušao i Fluxus, relativno nepoznata tvornica zamrznute hrane koja je dosad radila za kanal HoReCa. Hoteli, restorani, kampovi i fast food-barovi bili su njegovi uobičajeni klijenti sve do prošle godine, kad je zbog pandemije cijela sezona umalo izostala. Kako bi smanjio ovisnost o turizmu, Fluxus počinje diverzificirati poslovanje i na tržište izbacuje kutije polugotovih zamrznutih proizvoda po cijeni od 180 do 740 kuna za razne prilike.

– U našoj je ponudi zamrznuta polugotova hrana koju sami proizvodimo, pa tako imamo Mini tasty box, malu kutiju u kojoj je po jedan naš najatraktivniji proizvod: paket štrukla, pita od jabuka, paket proljetnih rolica, palačinke i soparnik, ovisno o klijentovoj želji. Imamo i Dječji box za, primjerice, dječje rođendane, sa zamrznutim polugotovim pizzama, palačinkama i pitama od jabuka; tu je još Vege box s proizvodima isključivo neživotinjskog podrijetla, Party box za zabave, pa čak i kombinacija Složi svoj box –​ ispričao je Dan Virag, Fluxusov vlasnik i direktor, i dodao da je zasad zadovoljan jer posao je tek krenuo, a pojedine kutije već su danima unaprijed rasprodane.

Tko je još ušao u taj biznis i kakve su reakcije tržišta, pročitajte u tiskanom i digitalnom izdanju tjednika Lider.