14. lipanj 2021.

Na krilima 5G-a gaming industrija raste i ruši granice između platformi u svijetu igara

Hrvatski Telekom e-Liga

   

S obzirom da je 5G tehnologija od presudnog značaja za gospodarski i društveni razvoj te podizanje nacionalne konkurentnosti, sve napredne države imaju 5G definiran kao stratešku tehnologiju. Hrvatski Telekom je u listopadu 2020. godine pustio u rad prvu komercijalnu 5G mrežu čime je peta generacija mobilne mreže stigla u Hrvatsku. Radi se o tehnologiji budućnosti koja će obilježiti sljedeća desetljeća i donijeti revolucionarne promjene u zdravstvu, prometu, školstvu, poljoprivredi, energetici, čitavim gospodarstvima, a potencijalno bi mogla biti značajna kao i otkriće struje ili prvi automobil. Uz razvoj 5G tehnologije stiže 2,3 milijuna novih poslova u zemljama EU, a globalni BDP mogao bi narasti i za 4 bilijuna dolara do 2030. Lider u suradnji s Hrvatskim Telekomom istražuje kakav će utjecaj 5G tehnologija imati na naš svakodnevni život.

Već se nekoliko godina priča kako gaming industrija vrijedi više od glazbene i filmske industrije zajedno a čini se da će taj jaz postajati sve veći i veći u korist industrije igara. Uz gaming industriju je usko vezan i cloud gaming, 5G, ali i razne sportske e-lige što je prvi u Hrvatskoj prepoznao Hrvatski Telekom pokrenuvši prošle godine Hrvatski Telekom e-Ligu. 

Cloud Gaming ruši granice

Cloud gaming postao je nova paradigma dostave sadržaja igara do krajnjeg korisnika se temelji koja na izmještanju iscrtavanja zaslona korisnika s korisničkog uređaja na poslužitelj.

- U slučaju cloud gaminga korisnik na poslužitelj šalje svoje naredbe dok se na poslužitelju izračunava novo stanje virtualnog svijeta igre, iscrtava se nova scena, svaki okvir scene se snima u video strujanje i onda se to video strujanje šalje korisniku putem mreže gdje se prikazuje. Ovakav način dostave igara ima velike prednosti u tome što se svaka igra može igrati na bilo kojem uređaju koji ima dobru mrežnu poveznicu - objašnjava Mirko Sužnjević, docent na Zavodu za telekomunikacije s FER-a i dodaje kako će uz cloud gaming i 5G biti moguće igranje bilo koje igre, bilo gdje na mobilnom uređaju.

U stvarnosti moći ćete na putu na posao u tramvaju igrati najnoviji Call of Duty na mobitelu. Igre rađene za PC i konzole moći će se igrati na mobitelu, kao i igre koje su napravljene za primjerice samo jednu mobilnu platformu kao što je iOS moći će se igrati na Androidu. Dakle cloud gaming s 5G mrežom ruši granice platformi u svijetu igara – govori Sužnjević.

Za e-sport to znači da će se omogućiti da se neke vrlo atraktivne za sada nedostupne lokacije moći koristiti kao arene što bi moglo doprinijeti popularizaciji e-sporta generalno. Za generalno gaming tržište opet je to velika prilika upravo zbog rušenja barijera između platformi.

image

Nikola Stolnik 5G press showroom

foto

Nikola Stolnik direktor tvrtke Good Game Global imao je čast biti prva osoba u Hrvatskoj koja je zaigrala na 5G vezi od koje u budućnosti očekuje velike stvari.

- Računalna infrastruktura, a pogotovo internetska veza je ključan faktor za razvoj esporta. Koliko god esport bio digitalan, brzina internetske veze ima izniman utjecaj na razboj industrije. Za primjer možemo uzeti regionalizaciju i klasteriranje esport natjecanja po regijama za vrijeme pandemije. Radi nemogućnosti putovanja, natjecatelji su bili primorani igrati turnire "od kuće". Kako brzina odaziva ovisi o udaljenosti igračevog računala od glavnog servera natjecanja i brzina internetske veze, pojedini timovi i igrači stavljeni su u nezahvalnu situaciju da zbog same infrastrukture nisu u mogućnosti pokazati svoje puno umijeće igranja. 5G će niskom latencijom ponovno premostiti 'zaključane' regije te omogućiti globalna natjecanja čak i bez potrebe za susretima 'lice o lice'. Dodatno, sama produkcija esport evenata ovisi o pokrivenosti 'žicama'. 5G će nam omogućiti da produciramo veći broj offline evenata i natjecanja bez stalne brige o tome gdje je internet proveden i hoćemo li morati skupo platiti provođenje internetskih veza na lokaciju. Osim toga, možemo računati na veći broj iznimnih talenata koji su do sada bili sakriveni i nisu mogli pokazati svoj talent na svjetskoj sceni jer njihove lokacije nisu bile pokrivene optikom. 5G pokrivenost riješit će taj problem – kaže Stolnik.

Cloud gaming možemo prevesti i kao online gaming koji je slaže se i gamer Ivan Rade poznat u zajednici kao Malajski Tapir, budućnost od koje ne treba bježati nego treba izvući sve ono najbolje iz nje.

image

Ivan Rade aka Malajski Tapir

foto

- Profesionalno igranje ili samo zabava - gaming je nešto što ljudi obožavaju. Nakon napornog dana na poslu doći kući, zavaliti se u kauč i imati otvoren cijeli svijet mogućnost ispred sebe. To je nešto čemu težimo, a to nam donosi i cloud gaming. Jednostavnost i funkcionalnost je ono što privlači ljude, a cloud gaming kojem je pozadina naravno strašno komplicirana je zapravo iznimno jednostavan za korištenje igraču – kaže Rado.

Ivan Rado aka Malajski Tapir

5G će staviti osmijeh na lica puno ljudi. Velik je broj igrača nije u mogućnosti igrati kako bi htjeli jer nemaju dovoljno dobru konekciju ili im je mreža zagušena. Čak i ako je nekima download dovoljno dobar za pretraživanje internetom, upload brzine ih muče i mreža im ne omogućava da igraju online bez ikakvih problema. S 5G bi se velik broj poteškoća trebao riješiti i ljudi bi bez grča mogli upaliti najdražu igru, znajući da neće morati čekati po 5 sati da se skine novi update ili to da neće odjednom moći imati upaljen stream i igrati sa strane bez da im je gameplay puna delaya.

Koliko će 5G mreža unaprijediti e-sport, koliko je važna sama infrastruktura i na koje će sve načine utjecati na gaming i esport industriju objasnio je Richard Brešković direktor Sektora marketinga za privatne korisnike Hrvatskoga Telekoma koji kaže kako je kvalitetna infrastruktura iznimno važna za e-gaming, što će potvrditi i svaki gamer.

- Kao predvodnik digitalizacije u Hrvatskoj i najveći privatni investitor, HT kontinuirano ulaže u razvoj infrastrukture, što smo dokazali i lansiranjem prve komercijalne 5G mreže. Bez obzira radi li se o mrežnoj igrici putem različitih uređaja ili igranja u oblaku, uz 5G tehnologiju najistančaniji gameri neće osjetiti nikakvo zastajkivanje niti čekanje na učitavanje sadržaja. Veliku važnost u gaming segmentu ima i optička infrastruktura te je Hrvatski Telekom prošle godine više nego udvostručio njezino uvođenje, u odnosu na prethodnu godinu. Naime, sve veći broj igara ima 4K razlučivost i teške su po 60 i više gigabajta. U praksi to znači da je na optici za download igre od, primjerice, 10 GB potrebno maksimalno 10 do 13 minuta. Ulaganjem u kvalitetnu infrastrukturu HT svojim korisnicima daje više zabave i osigurava još bolje gaming iskustvo. Brzina interneta, brzina odaziva i kvaliteta slike u uvjetima kada se sve igra online ima još veću ulogu, posebice pri organizaciji virtualnih natjecanja. Ukratko, internet, a posebno 5G, omogućit će ogroman napredak u igranju i to u bilo kojem kutku Hrvatske, a to je i naš cilj – objašnjava Brešković.

e-Liga kao platforma za klubove i igrače

Na prvu sezonu Hrvatski Telekom e-Lige, u kojoj su sudjelovala četiri hrvatska nogometna kluba, prijavilo se gotovo 900 igrača, odigrana su ukupno 362 susreta u kojima je postignuto 2111 golova, a rekordi su padali i u gledanosti - više od 400 tisuća navijača pratilo je cijelu sezonu i humanitarnu utakmicu putem YouTubea i Facebook kanala. Druge pak sezone, umjesto četiri, pridružilo  se ukupno 9 klubova prve HNL a i sama struktura natjecanja se približila samoj 1.HNL ligi.

image

Richard Brešković

foto

- Ove godine ulozi su veći pa smo tako odlučili nagraditi sve finaliste, ali isto tako i fanove za koje smo pripremili posebne pogodnosti. Sudjelovanje puno većeg broja klubova je nešto što su nam lani igrači sugerirali da bi voljeli vidjeti u novoj sezoni. To je i nama bila odlična povratna informacija i potvrda interesa da Hrvatski Telekom e-Liga raste u jednu veliku priču – govori Brešković.

Jedan od igrača u ligi bio je i Rado koji dojmove s lige opisuje kao fantastične. 

-  Dojmovi s Hrvatski telekom e-Lige su fantastični. Ja se ovim poslom bavim zadnjih 6 godina i sjećam se svakakvih pokušaja koji su na kraju završavali s ne prevelikim uspjehom. No unazad zadnje dvije godine su se i firme osvijestile i shvatile su da je ovo pravi put prema naprijed te da ima puno mjesta za kvalitetan rad. Hrvatski Telekom e-Liga je prvi potpuno uspješan projekt koji ne samo da je dao igračima priliku da pokažu što znaju nego je dao i klubovima platformu da sudjeluju u esportu što mnogi klubovi u svijetu rade već godinama – objašnjava Rado.

Hrvatski Telekom e-Liga originalan je koncept koji donosi novu razinu profesionalizma u domaći esport. Jednim projektom, najveći nogometni klubovi prve Hrvatske nogometne Lige potvrdili su esport kao jedan od vlastitih strateških smjerova i dali esportu službeni pečat odobrenja.  Nogometni klubovi koji se odluče priključiti e-Ligi u budućnosti dobivaju potpuno novu platformu za distribuciju i reklamiranje svog branda. Osim što se klubovima osigurava vidljivost prema novoj publici - mlađim i tehnološki pismenim generacijama, osigurava se personalizirani content za društvene mreže klubova a pronalaze se i novi esport talenti za klub. Klubovi odjednom, principom ključ u ruke, dobivaju potpuno novu sekciju - onu digitalnu, novu publiku i potpuno novo tržište za sponzore. Put prema esportu nije jednostavan te sadrži pozamašan broj jedinstvenih izazova. E-liga im stoga služi kao facilitator inicijacije u esport.

Mnogo pozitivnih stvari koje su proizašle iz e-Lige znače samo da će Hrvatski Telekom nastaviti s razvojem svoje ponude u gaming segmentu te unaprjeđenjem korisničkog iskustva.

- Neprestano pratimo svjetske trendove i vidimo veliki potencijal za razvoj gaminga u Hrvatskoj, ali i regiji. Iako je esport isprva bio samo zabava za ljubitelje igara i entuzijaste, danas gaming turniri u svijetu pune stadione, imaju svoje komentatore i profesionalne igrače, a sve su češće i priče o potencijalnom uključivanju esporta u program Olimpijskih igara. Kako se može vidjeti i na primjeru HT e-Lige, u Hrvatskoj postoji puno kvalitetnih gamera i ponosan sam što smo im dali priliku da se na velikoj sceni dokažu i da pritom uživaju u onome što vole i s time planiramo nastaviti i dalje – zaključuje Brešković.

Humanitarni karakter

Za kraj treba spomenuti da Hrvatski Telekom e-Lige ima i humanitarni karakter, a o čemu se radi objasnio je Brešković.

- Hrvatski Telekom je u prvoj sezoni e-Lige organizirao „Sudar titana“, okršaj u kojem su snage odmjerili vodeći ljudi Hrvatskog Telekoma i popularni hrvatski gejmeri te je tom prilikom dali donaciju Udruzi roditelja vitalno ugrožene djece Kolibrići. U sklopu druge sezone Hrvatski Telekom e-Lige održana je humanitarna utakmica na kojoj smo sredstva prikupljali za Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet (ERFa) Sveučilišta u Zagrebu. Svoje snage ovoga su puta odmjerili bivši studenti Fakulteta elektrotehnike i računarstva, a danas uspješni poslovni ljudi, Bruno Kovačić iz SuperBeta i Ivan Runje iz Hrvatskog Telekoma sa sadašnjim studentima FER-a, Andrejom Lukićem i Lukom Zekanom. Bilo je predviđeno da donacija ovisi o broju postignutih golova, tj. 1000 kuna po svakom golu, ali kako je palo samo golova i s obzirom na to da hvalevrijedan rad ERFa zaslužuje podršku iznos smo odlučili zaokružiti na 20 tisuća kuna i sigurni smo da će biti dobro iskorišteni – zaključuje Brešković.

image

infografika HT

foto

Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji s HT-om.