07. travanj 2021.

Hrvatska tvrtka daje prednost malim ulagačima: Kako s pet tisuća eura investirati u zelenu budućnost

Punjači za električna vozila su budućnost koja kreće u izgradnju sada    foto Shutterstock

Osnivač i direktor enasolAuta Predrag Šeatović i osnivač FIMA Grupe Milan Horvat predstavili su u srijedu na webinaru poslovni model, cikluse financiranja te poslovne planove enasolAuta. Tvrtka je to čiji je cilj sada postaviti dobre temelje kako bi kroz deset godina mogli vladati četvrtinom tržišta punionica električnih vozila. U svom naumu traže podršku malih ulagača kojima su prvima ponudili mogućnost investiranja u infrastrukturu budućnosti.

Već prije nekog vremena na društvenim mrežama počeli su informirati javnost o projektu, a spremnost s kojom ih je dočekala publika ugodno ih je iznenadio.

- Učinak objava na društvenim mrežama me iznenadio. Počeli su mi se javljati ljudi koji su sa mnom radili u proteklih 20 godina, ali i mnogi koje dosad nisam poznavao. Stvorila se zajednica i ujedno nastaju i ambasadori projekta. To je izuzetno dobar osjećaj. Drago mi je da to radimo na ovakav transparentan način jer ne postoji ništa ljepše - kazao je odmah na početku Šeatović iza kojeg je duga karijera u energetici i telekomunikacijama.

Otvorenost i komunikacija s potencijalnim investitorima i potrošačima na društvenim mrežama samo po sebi i nije neka novost u svijetu, kao ni prilike za male privatne investitore. No, u hrvatskim uvjetima ponuda koju na stol stavlja enasolAuto poprilično je inovativna, stoga su pozitivne reakcije poprilično ohrabrujuće.

- Željeli smo na društvenim mrežama stvoriti zajednicu koju zanima naš projekt i s kojom možemo direktno komunicirati te ih kontinuirano izvještavati što se s projektom događa. Također, budući da kod nas mali privatni ulagači nemaju priliku ući u startupove s ostalim kvalificiranim investitorima, dali smo im priliku da ulože u ovaj projekt, tako da u njega mogu ući već s iznosom od pet tisuća eura - obrazložio je Horvat koji inače nema običaj ulaziti u startupove, ali učinio je iznimku jer je uvjeren kako tim ljudi koji radi na enasolAutu može realizirati svoju ideju te da je pravo vrijeme za njihov projekt.

Savršen tajming 

Snažan moment elektrifikacije u Europi te činjenica da je krajem 2020. zabilježen boom električnih vozila, mora se popratiti odgovarajućom infrastrukturom. I to ne zato što će Hrvatska slijediti trendove jedne Njemačke gdje se već sada prodaje više električnih nego dizelskih automobila, već stoga što naše gospodarstvo uvelike računa na prihode koje ubire od turizma. Spomenimo pritom da je u Hrvatskoj registrirano oko dva milijuna vozila, a svega ih je 1450 na čisti električni pogon. Naravno, te brojke će rasti, a tome će doprinijeti i razne subvencije za nabavu takvih automobila.

Šeatović je istaknuo kako je u svojoj karijeri u nekoliko navrata imao iskustvo lošeg tajminga i ponudio prerano neke usluge tržištu na kojem većina dionika na njih nije bila spremna. No, siguran je da enasolAuto na scenu nastupa u savršenom trenutku. Cijela automobilska industrija se prilagođava planu da do 2050. Europa postane ugljični neutralna i pred nama su desetljeća elektromobilnosti.

– enasolAuto počinje raditi nešto što će biti infrastruktura budućnosti jer se sprema promjena paradigme punjenja našeg vozila. Ideja da imamo doma benzinsku sada je nepojmljiva, ali gro nas će u narednim godinama kretati iz svoje garaže napunjenog automobila. Kad ćete ići na more kroz pet do deset godina, putem ćete vidjeti desetke punionica za brzo punjenje električnih vozila. Mi ćemo biti dio te infrastrukturne promjene - kazao je entuzijastično Šeatović.

Poslovni model i investicijski ciklus

Pojasnio je potencijalnim investitorima i poslovni model, odnosno na koje izvore prihoda tvrtka računa. Budući da će imati u svom vlasništvu punionice električnih vozila i na njima pružati sve popratne usluge, logično, jedan od izvora prihoda bit će im razlika između kupljene i prodane struje. Drugi model je prodaja punjača uz njihovo održavanje i pružanje svih popratnih servisa, a treći prodaja punjača te pružanje usluga nadogradnji i slično.

Horvat je obrazložio kako će izgledati investicijski dio priče. Fima je otkupila deset posto vlasničkog udjela enasolAuta koje će ponuditi ulagačima, a ta će sredstva poslužiti da se projekt stavi u pogon. Prva trećina sredstava koji se planiraju namaknuti tim investicijskim ciklusom podrazumijeva sto udjela za male ulagače koji mogu u vlasničku strukturu ući s iznosom od po pet tisuća eura. Na taj će način biti prikupljeno sveukupno 500.000 eura. Potom će priliku za investiranje imati veći ulagači, a tek potom institucionalni investitori. Dajući prednost malim ulagačima omogućuje im da budu u boljoj poziciji kada interes krenu iskazivati veliki investitori jer će tada valuacija biti veća.

- To je osnovna financijska konstrukcija, a na upite zainteresiranih nudimo ponudu i prezentaciju te komunikaciju jedan na jedan - dodao je Horvat.

Planovi i konkurencija

Direktor enasolAuta pojasnio je i kako će utrošiti seed money prikupljen u prvoj rundi financiranja.

- Odlučili smo prvo javno postaviti sedamdesetak punjača, za gotovo pola njih već smo postigli dogovor. S finskim partnerom završavamo pregovore jer želimo odmah krenuti u marketing i ljudima objasniti što ćemo sve ponuditi našim punjačima. Do ljeta ćemo to sve odraditi i instalirati nekoliko desetaka punjača. Na jesen ćemo biti u fazi prikupljanja novca iz takozvane A runde financiranja. Tad ćemo krenuti s izgradnjom brzih punjača. Od momenta kad krenemo intenzivno instalirati brze punjače, nemamo više vremena za sitne pripreme, već organizacija mora funkcionirati. Planiramo iskoristiti vrijeme dok nije gužva za pripreme, a kad počne utakmica, mora se igrati iz sve snage - rekao je Šeatović napominjući da očekuje strahovito snažnu potražnju tržišta.

Horvat se osvrnuo na snažniju konkurenciju kazavši kako Petrol planira doći u Hrvatsku s punionicama tek kad napravi posao u Sloveniji, a za to vrijeme, kako kaže, enasolAuto ima odličnu priliku u Hrvatskoj pregovarati najbolje pozicije. - Svaka velika kompanija ima svoju strategiju i ne sumnjamo da će je realizirati. Naša strategija nije ni imati sto posto tržišta, cilj nam je za deset godina imati 25 posto tržišta - istaknuo je Horvat.

Konkurencija ne brine ni Šeatovića, dapače, on tvrdi kako je dobro da postoji netko tko vas tjera da ste budni, unapređujete usluge i vodite računa o brizi za kupce. - Puno više ćemo postići budemo li surađivali. Moramo u početku uvjeriti potrošače da neće imati problem gdje puniti auto. Kasnije će ići konsolidacija tržišta i bit će neke nove priče. Imam iskustvo u otvaranju energetskog tržišta, rezultat te fair suradnje je i taj što danas građani mogu birati od koga će nabavljati električnu energiju - zaključio je taj poduzetnik koji se već tri godine priprema na pothvat koji će se uskoro realizirati.