21. ožujak 2020.

DS Smith Plastics Karlovac dobio američkog vlasnika

Mario Tomljanović s drenažnim kuglama, proizvedenim iz recikliranog polietilena visoke gustoće   

Olympus Partners, privatni ulagački fond sa sjedištem u Stamfordu u Connecticutu, dovršio je nakon više od godinu dana dugog postupka preuzimanje divizije proizvodnje plastične ambalaže od britanske tvrtke DS Smith, vodećeg europskog proizvođača plastične i papirne ambalaže. Tom akvizicijom vrijednom 480 milijuna eura, kazao je Mario Tomljanović, direktor dosadašnjeg DS Smith Plastics Karlovac sa sjedištem u Kuplenskom pokraj Vojnića, taj regionalni lider u proizvodnji nosiljki za pivo, mineralnu vodu i slične proizvode, mijenja ovih dana svoj naziv u DW Reusables, čim se dovrši preregistracija u Trgovačkom sudu u Karlovcu.

Ovoj akviziciji, kaže Tomljanović, prethodila je strateška odluka DS Smitha da se fokusira na proizvodnju papirne ambalaže, a američkoj tvrtki Liquibox Corp. sa sjedišem u Richmondu u Virgniji prodao je svu plastičnu proizvodnju koju u Europi nosi 40-tak proizvođača. Tom procesu prethodio je postupak kojim je Olympus Partners preuzeo Liquibox, glavnog konkurenta na američkom tržištu. Onda je uslijedila godina čekanja na odobrenje američke agencije za zaštitu tržišnog natjecanja, kaže Tomljanović, i završetkom tog postupka od 1. ožujka 2020. godine i pogon u Kuplenskom postao je vlasništvo američkih vlasnika.

- Proizvodnja plastične ambalaže obuhvaća niz različitih tehnologija, pa je u toj 'plastičnoj grupaciji' novim vlasnicima prodana proizvodnja pjenastih proizvoda u Velikoj Britaniji, proizvodnja fleksibilnih primarnih pakiranja za tekućine u Slovačkoj, program ekstrudirane ambalaže, uglavnom u Francuskoj i dijelom u SAD-u, kao i mi u Hrvatskoj, te pogoni u Španjolskoj i Poljskoj, koji se bavimo injekcijskim prešanjem. Osim regulatornog pitanja mogućeg monopolističkog udruživanja, ovakvom su se preuzimanju protivili moćni kupci i vlasnici mnoštva brendova u SAD-u kao što je Coca-cola, ali u Europi nije bilo nekih prijepora oko tog preuzimanja - kazao je Mario Tomljanović.

Odakle onda novi naziv DW Reusables? Na to pitanje odgovor treba potražiti u povijesti tvrtke Kaplast, koja je kako jedna od prvih u Hrvatskoj nastala u procesu pretvorbe i privatizacije, i koja se aktivnostima Želimira Feitla izdvojila iz tvrtke ŽE-ČE, te je u srpnju 1997. godine iz Karlovca uz pomoć talijanskog partnera preseljena u selo Kuplensko u Općini Vojnić.

Kaplast je u teškim poslijeratnim uvjetima razvijao proizvodnju nosiljki za sve relevantne pivovare, najprije u Hrvatskoj, a onda i diljem regije nakon što su i vodeće svjetske pivarske grupacije pokupovale tamošnje pivovare. Kaplast je stvorio održiv odnos proizvodnje i garancije naplate za milijune nosiljki koje su pivovare s prostora bivše Jugoslavije naručivale u trendu privatizacije i modernizacije ambalaže i tržišnog natjecanja.

U rujnu 2014. godine, 76 postotni vlasnik Želimir Feitl prodao je Kaplast svom dotadašnjem partneru, belgijskoj tvrtki DW, koju je potom preuzeo britanski DS Smith, vodeći proizvođač kartonske i papirne ambalaže, a sad taj pogon vraća u raniji brend DW s dodatkom 'Reusables'.

Paul Baeyens, predsjednik Uprave DW Reusables, sa sjedištem u Bilzenu u Belgiji, kazao je povodom ove akvizicije da je ta tvrtka, osnovana 1964. godine, dodavši 'Reusables' u svoj brend naglasila održiv i dugoročan program proizvodnje ambalaže od injektirane plastike koja je 100-postotno reciklabilna nakon njene prvotne primjene. Tako se, dodaje Baeyens, brend 'DW Reusables' redefinira u nositelja sustava proizvodnje ambalaže s dokazivim smanjenjem količine otpada, potrošnje energije i emisije stakleničkih plinova.

- Reusables se odnosi na tehnologiju kojom naše proizvode, prvenstveno nosiljke za pivo i mineralne vode, a uskoro i za mlijeko, recikliramo u vrijednu sirovinu. To je naša velika tržišna i ekološki cijenjena vrijednost. Ispitana trajnost naših proizvoda je preko 20 godina, a sve zaprimljene oštećene i slomljene nosiljke piva ili mineralne vode istom tehnologijom recikliramo u nove proizvode istih fizičkih karakteristika. Oštećene nosiljke, bez obzira tko ih je proizveo, otkupljujemo od naših kupaca, i onda iz njih stvaramo nove proizvode, čime oplemenjujemo našu proizvodnju i u ekološkom kontekstu. Prije dvije godine ugradili smo i posebne filtere koji zadržavaju sve nečistoće prilikom reciklaže, tako da nemamo dodatana pranja, a tako ni probleme s tretmanom otpadnih voda - kaže Mario Tomljanović.

Novost u reciklažnom programu je proizvodnja kugli za drenažu terena, stvorenih od otpadne plastike izlučene iz komunalnog otpada. Geomehanička ispitivanja dokazala su da te kugle uložene u zemljište podnose opterećenja od preko 50 tona po kvadratnom metru, čime su podobne za drenažu velikih površina kao što su parkirališta, šetališta i slično.

DW Reusables, ili dosadašnji DC Smith u Kuplenskom godišnje proizvodi oko 2,5 milijuna nosiljki za pivo, mineralne vode i sokove. Unatoč tome što mu je trenutni kapacitet oko 3 milijuna nosiljki, upravo se radi na povećanju kapaciteta, čime se nastoji anticipirati velikim senzonskim narudžbama proizvođača pića ususret turističkoj sezoni.

- Udio izvoza u ukupnoj proizvodnji pogona u Kuplenskom je 93 posto, u čemu je značajan udio njemačkog kupca GDB-a, udruženja njemačkih proizvođača voda. Oni su standardizirali distribuciju, tako da proizvođači mineralnih voda nemaju ništa s nabavom paleta, boca, nosiljki i sličnoga, već to unajmljuju od GDB-a, a on od nas kupuje nosiljke i njima ih iznajmljuje - kaže Tomljanović.

Velika je novost, najavljuje Tomljanvić, austrijski početak s programom uvođenja staklenih boca za prodaju mlijeka, čime se želi uvesti ekološki prihvatljiv sustav povrata staklenih boca u mljekare, po uzoru na onaj kakav imaju pivovare i punionice mineralnih voda i sokova.

- To znači izbacivanje politetilenskih bočica, kartonskih i višeslojnih amblaža, te povratak staklenih boca u distribuciju mlijeka u maloprodaju. Upravo smo dovršili izradu jednog kalupa, i radimo na drugom kalupu za izradu novih nosiljki za taj austrijski pionirski projekt maloprodajne distribucije mlijeka - kaže Tomljanović.

Novo preuzimanje neće imati velik utjecaj na poslovanje pogona u Kuplenskom. Primjerice, kaže Tomljanović, gdje je Heineken vlasnik, tamo čekaju već ugovoreni poslovi, a nova proizvodnja kreće i za grupaciju Molson Coors, koja je preuzela grupaciju StarBev, u kojoj je Zagrebačka pivovara s još nekoliko srednjoeuropskih  pivarskih brendova. Uhodana je proizvodnja nosiljki za Banjalučku pivovaru, za mineralnu vodu Kiseljak, nosiljke idu i u slovenske pivovare Laško i Union u sklopu Heinekena. S obzirom da su to sve ozbiljni pivarski brendovi, dodaje Tomljanović, nema ni problema s naplatom.

Poslovnu godinu 2017./2018. DS Smith Plastics Karlovac završio je ukupnim prihodom od 66,2 milijuna kuna i dobiti od 3,2 milijuna kuna, a financijsku godinu zaključenu krajem travnja 2019. godine DS Smith PK završio je s 86,6 milijuna kuna prihoda i 6,1 milijuna kuna dobiti. U obje prethodne poslovne godine bilo je mnogo ulaganja, kaže Tomljanović, ali ključni elementi porasta dobiti u odnosu na ukupan prihod bili su niska cijena nafte kao sirovinske baze za HDPE, te primjena tehnoloških novosti u sprezi s potražnjom za novim vrstama proizvoda.

Ovu godinu DW Reusables će, kaže Tomljanović, završiti pozitivno, ali o konkrentim podacima moće će reći tek sljedeće godine, s obzirom da tvrtka od ove godine prelazi na usklađenje financijske s kalendarskom godinom.

Niša koju je DW Reusables u Kuplenskom započeo još kao Kaplast, i razvijao je pod okriljem DS Smitha, je i vlastiti razvojni centar koji se nametnuo kao proizvođač industrijskih robota i sustava automatizacije u proizvodnji.

- Jezgra od sadašnjih šest inženjera koji rade na proizvodnji robota već je zauzeta s narudžbama za nekoliko sljedećih godina. Neki od naših robota već idu u pogone u grupaciji u Španjolsku, gdje će raditi tisak u HDPE palete, što je naš novi proizvod koji zamjenjuje drvene palete. Nakon toga slijedi isporuka sličnih robota u Poljsku, i tako redom unutar grupacije - kazao je Mario Tomljanović.