10. lipanj 2021.

Antonija Glavaš i Ivana Ivančić (PPD): Znanje i informacije koje imamo naša su najveća prednost

Ivana Ivančić i Antonija Glavaš

   

Uspjeh i rast PPD-a temelje se na neprestanom učenju te brzom i odvažnom donošenju odluka. Dva ključna trenutka u njegovu razvoju bila su liberalizacija plinskog tržišta u Hrvatskoj i integracija europskoga energetskog tržišta. U oba ta procesa PPD je bio predvodnik u Hrvatskoj te je proširio poslovanje na inozemno i regionalno tržište

Na uspješno poslovanje Prvoga plinarskog društva u 20 godina postojanja najviše je utjecala liberalizacija plinskog tržišta u Hrvatskoj i integracija europskoga energetskog tržišta. Stoga PPD danas ima tvrtke u Mađarskoj, Švicarskoj, Italiji, Sloveniji i Bosni i Hercegovini, iz kojih posluje diljem Europe. Tvrtka se bavi trgovinom, uvozom, prodajom i opskrbom prirodnim plinom, sjedište joj je u Vukovaru i u potpunom je vlasništvu tvrtke Energia naturalis (ENNA). O prošlosti, sadašnjosti i budućnosti PPD-a razgovarali smo s članicama Uprave PPD-a Antonijom Glavaš, zaduženom za prodaju plina i koordinaciju međunarodnih timova, i Ivanom Ivančić, odgovornom za transport i skladištenje plina.

Obilježavate 20 godina poslovanja. Kako gledate na poslovni put iza vas?

Antonija Glavaš: – Bilo je zanimljivo i vrlo izazovno. Naš uspjeh i rast temelje se na neprestanom učenju te brzom i odvažnom donošenju odluka. Dva ključna trenutka bila su liberalizacija plinskog tržišta Republike Hrvatske i integracija europskoga energetskog tržišta. Možemo reći da smo u oba ta procesa bili predvodnici na hrvatskome tržištu. Uz navedene, vrlo važne okolnosti su i digitalizacija poslovanja te neprestani razvoj naše ključne kompetencije, kolokvijalno nazvane – trade. Liberalizacija plinskog tržišta 2012. godine bila je tema koja je godinama stajala na stolu i nije nikoga trebala iznenaditi. Mi smo imali tu prednost da su naši poslovni partneri već poslovali na tržištu Europske unije, pa smo učeći od njih stjecali neophodna znanja o EU regulativi. S druge strane izvrsno smo poznavali lokalno tržište. To se pokazalo presudnim u trenutku kada se i hrvatsko tržište liberaliziralo. Te 2012. uspjeli smo prvi put uvesti prirodni plin. I danas imamo odličan odjel regulative, koji prati sve što se zbiva u Hrvatskoj, ali i u Bruxellesu. Naše poslovno odlučivanje, između ostalog, temelji se i na kontinuiranom praćenju regulatornih i zakonodavnih trendova, bez čega je nemoguće poslovati na integriranom energetskom tržištu EU. Razumijevanje potreba naših poslovnih partnera, poznavanje domaćeg i inozemnog tržišta, brojni stručnjaci koje zapošljavamo i jasna vizija naše uprave doveli su nas na poziciju snažnog, pouzdanog, dugoročnog, ali i vrlo fleksibilnoga poslovnog partnera.

Koje su poslovne odluke bile iznimno važne za dosadašnje poslovanje?

Ivana Ivančić: – Više je realiziranih odluka koje su značile važne iskorake u našem poslovanju. To je svakako bio spomenuti prvi uvoz plina u trenutku liberalizacije tržišta. Zatim, širenje u inozemstvo, odnosno, otvaranje tvrtki i okupljanje timova u Mađarskoj i Švicarskoj. Desetogodišnji ugovor s Gazpromom osnažio je našu poziciju na domaćem i osobito međunarodnom tržištu. Naime, sigurnost dobave je u plinskom poslovanju iznimno važan faktor te iako mi danas osim s Gazpromom poslujemo i surađujemo s mnogobrojnim dobavljačima na EU tržištu, takav dugoročni ugovor važan je element za upravljanje rizicima. I još je jedna važna odluka odredila naše poslovanje, a to je odluka o izlasku na europske plinske burze. Naime, budući da je Hrvatska dio europskog tržišta, shvatili smo da bi bilo dobro da i sami pokušamo trgovati na plinskim burzama. Danas trgujemo na šest europskih plinskih burza. Također, sklopili smo niz novih ugovora s inozemnim partnerima i proširili svoj portfelj pa nam se otvorila prilika za još više posla.

U Zagrebu, Luganu i Budimpešti vaši timovi vode poslove na najvažnijim europskim veletržištima prirodnog plina. Što PPD osigurava prisutnošću na njima?

Antonija Glavaš: – Na vanjskim tržištima, u našim inozemnim tvrtkama, zapošljavamo lokalne stručnjake, što naš ukupni tim čini iznimno otvorenim i daje nam ozbiljnu konkurentsku prednost u brzini generiranja znanja, a samim time i brzini ulaska na nova tržišta. Takav način poslovanja daje nam iznimno široku sliku, a znanje i informacije koje imamo naša su najveća prednost. Često ističemo da je integracija EU tržišta iznimna prilika za sve poslovne dionike, ali zahtijeva ulaganje u znanje, ljude i poslovnu podršku. Istodobno, u našem poslovanju, izgradnja dobro strukturiranog portfelja osigurava nam ne samo dostatne količine plina nego i neophodnu fleksibilnost. Govoreći o opskrbi i prodaji plina aktivno radimo na mađarskom, talijanskom i nešto malo na slovenskom tržištu. Švicarska tvrtka je više orijentirana na trading i hedgiranje (osiguranje od rizika promjene cijena), jer, na žalost, kod nas banke ne nude takve proizvode, niti lokalno imamo takvu vrstu tržišta.

Što ENNA-i donosi diverzificiranje poslovanja?

Ivana Ivančić: – Danas je PPD grupacija perjanica ENNA grupe i prvi od tri stupa kao nositelj plinskog poslovanja, uz ENNA Logic, koji objedinjava logističko poslovanje, i ENNA Fruit, koji objedinjava trgovinu voćem i povrćem te žitaricama. Unutar ENNA grupe danas kontinuirano razvijamo nekoliko projekata u segmentu obnovljivih izvora energije, odnosno u segmentu koji mi vidimo održivim i zelenim poslovnim usmjerenjem. Diverzifikacija našoj grupaciji daje snagu i dugoročnost. Iako je 20 godina iza nas, ENNA i PPD grupa ubrajaju se u društva nove poslovne generacije te se trudimo kontinuirano učiti i jačati svoju sposobnost prilagodbe okolnostima, što se posljednjih godinu dana pokazalo osobito važno.

U kojem će smjeru ići daljnje poslovanje? Hoćete li se širiti na neka nova tržišta?

Antonija Glavaš: – Kao jedan od najvažnijih subjekata na hrvatskom tržištu plina, PPD danas ostvaruje 35 do 40 posto svojih prihoda od prodaje, a ostalih 60 do 65 posto prihoda ostvaruje od prodaje plina u inozemstvu. PPD posluje na europskim tržištima prirodnog plina zahvaljujući profesionalnom i iskusnom timu sa sjedištem u Hrvatskoj, Švicarskoj, Mađarskoj. Kombinirajući znanja o logistici, financiranju, rizicima i usklađenosti PPD ima izravan pristup najvažnijim veleprodajnim tržištima na kojima se trguje bilateralno, zatim burzama i različitim brokerskim platformama osiguravajući kratkoročnu, srednjoročnu i dugoročnu opskrbu. Uz dugogodišnje iskustvo u upravljanju tokovima prirodnog plina, optimizaciji kapaciteta i skladištenju, svojim kupcima nudimo strukturirane proizvode. Trgovanjem na najlikvidnijem europskom čvorištu plina TTF i preko granica u regiji (Austrija, Italija, Mađarska, Češka, Rumunjska, Bugarska) u mogućnosti smo prepoznati prilike i realizirati trgovinu između navedenih tržišta, na zajedničkom europskom tržištu prirodnog plina. PPD povećava količinu trgovanja iz godine u godinu u skladu s našim strateškim ulaganjima, a upravo smo u postupku osnivanja tvrtki u još nekim europskim zemljama.

Kako se brinete o okolišu i ulažete u budućnost?

Ivana Ivančić: – Očuvanje okoliša visoko je na listi prioriteta naše grupacije, a fleksibilnost i aktivno ulaganje u zajednicu predstavlja jedno od najvažnijih načela kojima se vodimo u svome djelovanju. Smatramo da kao energetska tvrtka imamo dužnost educirati javnost o energentima i načinima racionalnog raspolaganja njima. Stoga posljednjih nekoliko godina radimo kampanje na temu energetske učinkovitosti kojima nastojimo educirati javnost kako štedjeti energiju, resurs bez kojega ne bismo mogli funkcionirati. Upravo je završio naš natječaj za učenike osnovnih i srednjih škola 'Štedi, štedi jer energija puno vrijedi'. Radili smo ga u suradnji s udrugom Lijepa Naša i drago nam je da možemo reći da je odaziv fantastičan! Imamo čak 484 prijave iz 76 škola s područja cijele Hrvatske. Neće biti lako izabrati najbolje! A budućnošću se bavi i naša Zaklada Novo sutra, putem koje financiramo razvojne projekte i studentske stipendije na području pet slavonskih županija. Do sada je kroz naš program stipendiranja prošlo šezdeset četvero mladih ljudi, a neki od njih već i rade u našim tvrtkama. 

Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji s PPD-om.