20. veljača 2022.

Digitalni inkubator prilika je mladima da se istaknu pred budućim poslodavcima

S pomoću platforme stellarplatform.com Institut za inovacije projektom ‘Digitalni inkubator‘ povezuje mlade oko smislenih i razvojnih tema, što im pruža priliku za zaposlenje u nekoj od vodećih hrvatskih tvrtki

Institut za inovacije ponovno pokreće online projekt 'Digitalni inkubator' u kojem učenici i studenti iz cijele Hrvatske uče o kreativnosti i inovacijama te to znanje primjenjuju na stvarnim projektima u suradnji s tvrtkama. Studenti, primjerice, odabiru industrije i povezuju se s hrvatskim kompanijama kao što su Hrvatski Telekom, Jamnica, PIK Vrbovec, Pevex, Ericsson Nikola Tesla te Poliklinika Bagatin, a koje su im potencijalni budući poslodavci. Nakon predavanja brojnih hrvatskih poduzetnika i stručnjaka te razvoja kreativnih ideja, najboljih pet timova predstavlja svoj rad pred stručnim žirijem, a po tri učenička i tri studentska tima iz svake industrije dobivaju novčanu nagradu.

No, kako objašnjava voditelj projekta Filip Vrhovnik, naglasak projekta nije na rješenju, nego na razvoju kreativnog potencijala i poduzetničkog načina razmišljanja kod mladih. O tome, ali i o svim detaljima Digitalnog inkubatora, pričao je za Lider.

Kako je nastao Digitalni inkubator i što on pruža učenicima i studentima?

Digitalni inkubator je online projekt Instituta za inovacije gdje učenici i studenti iz cijele Hrvatske mogu učiti o kreativnosti i inovacijama i to znanje primijeniti kroz osmišljavanje ideja i projekata koji stvaraju vrijednost. Cilj nam je kontinuirano razvijati kreativni potencijal i poduzetnički način razmišljanja mladih, a što je posebno važno u ovim izazovnim trenutcima socijalnog distanciranja kad je smanjen broj interakcija te otežan proces učenja i primjenjivog rada. Unatoč tome, željeli smo iskoristiti prilike koje se pružaju u online kontekstu te uz pomoć platforme stellarplatform.com pružiti podršku mladima i povezati ih oko smislenih i razvojnih tema. Važno je da svaka mlada osoba u Hrvatskoj ima mogućnosti za dodatno učenje i razvoj, bez obzira odakle dolazi. Digitalni inkubatori upravo nam i omogućuju da dosegnemo velik broj mladih i pružimo im priliku da razvijaju svoje potencijale i pokažu svu raskoš vlastitih talenata.

Kakvi su bili rezultati projekta prošlih godina?

Prošlogodišnje izdanje Digitalnog inkubatora fokusiralo se na osnovne i srednje škole, a gdje smo uspjeli izgraditi zajednicu učitelja i učenika koji razmišljaju drugačije i koji žele aktivno raditi kako bi razvijali sebe i vlastite potencijale. Drago nam je što se uključilo gotovo 2000 učitelja i učenika iz više od 160 škola, iz više od 80 različitih mjesta diljem Hrvatske, a koji su razvili više od 170 inovativnih projekata. Takvi rezultati jasno pokazuju da postoji velik broj mladih, ali i učitelja, koji kontinuirano grizu i gledaju prema naprijed. Ne zadovoljavaju se prosječnim, ne gledaju kako se provući s minimalno truda i rada i ne žele zadržati status quo. Mislim da je to slika Hrvatske kakvu svi skupa želimo graditi. Digitalni inkubator je alat kojim to možemo i ostvariti.

U Digitalnom se inkubatoru nastoji razvijati kreativnost kod učenika i studenata. Kako to postižete?

Dugi niz godina vjerovalo se u pretpostavku da su svi ljudi rođenjem kreativni, a da obrazovni sustav ubija kreativnost odnosno umanjuje kreativni potencijal djece i mladih. Pokazalo se kako je ta pretpostavka netočna jer bi u tom slučaju djeca bez ikakvog obrazovanja bila najkreativnija i s najviše potencijala – naravno, to nije slučaj.

Važno je razumjeti kako je čovjek rođenjem znatiželjan, a ne kreativan, uz mali broj iznimaka. Ono što mi odrasli tumačimo kao dječju kreativnost zapravo je radoznalost i znatiželja, a koja se manifestira u brojnim eksperimentima i varijacijama kojima djeca nastoje spoznati smislenost svijeta u kojem žive i kojeg otkrivaju.

Biološki gledano, ljudski mozak je takozvani optimizacijski mehanizam stvoren da nas održi na životu, a ne da stvara kreativna rješenja. Tijekom evolucije su preživljavali oni najjači i najsposobniji – ne najkreativniji. Kreativno promišljanje troši iznimne količine energije i zbog toga mu se mozak opire i kontinuirano pokušava riješiti problem ili zadatak uz minimalnu potrošnju energije.

Kreativni potencijal razlikuje se od osobe do osobe, a ukoliko ga želimo razvijati moramo kontinuirano i dugoročno trenirati mozak tako što kontriramo urođenoj nekreativnosti osobe. Digitalni inkubator upravo taj trening kreativnosti omogućuje mladima. Fokus je na kreativnom procesu kroz koji osoba prolazi, ne na kreativni output i rezultate. Rezultati će varirati ovisno o kontekstu i brojnim drugim čimbenicima, no uz dobro definiran i strukturiran proces možemo pratiti i utjecati na kognitivni potencijal za kreativno promišljanje.

Na koji način će se provoditi projekt Digitalnog inkubatora? Tko će biti govornici u edukativnom dijelu projekta?

Prva faza Digitalnog inkubatora je edukativna, a gdje nam je cilj učenicima i studentima prenijeti ključna znanja i principe kreativnosti, inovacija i razvoja projekata koji stvaraju vrijednost. U tom procesu sudionici će učiti od brojnih profesora, poduzetnika i stručnjaka iz prakse koji kreativnost i inovacije žive svakodnevno. 

Neki od govornika su Goran Vlašić – suosnivač Instituta za inovacije, prof. John Deighton – profesor na Harvard Business School-u, Jan de Jong – Nizozemski serijski poduzetnik u Hrvatskoj, Ivan Mrvoš – osnivač Include-a, Albert Gajšak – osnivač Circuitmessa, Ognjen Bagatin – suvlasnik medijske platforme Poduzetnik, Jelena Makovičić – glumica i predavačica javnih nastupa, Davor Runje – programer, znanstvenik i serijski poduzetnik, Marin Trošelj – suosnivač STEMI-a, Kristina Ercegović – serijska poduzetnica i spisateljica, te brojni drugi.

Važno nam je da mladi razviju znanja i vještine budućnosti, ali isto tako da i usvoje obrasce ponašanja i rutina koje su ključne za bilo kakvo stvaranje vrijednosti – bilo u vlastitom poduzeću ili kroz rad u korporaciji. Jedino na taj način sve naučeno mogu prenijeti u djelo.

Što će sadržavati praktični dio projekta?

U drugoj fazi Digitalnog inkubatora učenici i studenti razvijaju kreativne ideje i inovacijske projekte. Učenici su u tom procesu u potpunosti slobodni i mogu se fokusirati na ideje i teme koje ih vesele i oko kojih su strastveni – bez ograničenja. U tome će im pomagati strukturirani zadaci i predavanja te feedback mentora iz Instituta za inovacije.

S kojim će sve tvrtkama studenti imati priliku surađivati u sklopu Digitalnog inkubatora?

Studenti, s druge strane, se u razvoju inovacijskih projekata fokusiraju na odabrane industrije i povezuju s vodećim hrvatskim kompanijama koje su im potencijalni budući poslodavac. Tako se studenti različitih struka iz cijele Hrvatske mogu povezati i razviti inovacije za:

  • Hrvatski Telekom, generalni partner projekta – telekom industrija
  • Jamnica – industrija pića
  • PIK Vrbovec – prehrambena industrija
  • Pevex – retail industrija
  • Ericsson Nikola Tesla – ICT industrija
  • Poliklinika Bagatin – medicinski turizam

Studenti će također na raspolaganju imati strukturirane zadatke, predavanja, feedback meetove s mentorima i podršku u razvoju inovacijskih projekata. Svi projekti prolaze kroz proces evaluacije, a najboljih pet prezentirat će pred stručnim žirijem.

Koje nagrade očekuju najbolje sudionike na kraju projekta?

Za najuspješnije smo osigurali vrijedne novčane nagrade, a gdje ukupni nagradni fond prelazi 200.000 kuna. Tako ćemo u učeničkom inkubatoru nagraditi tri najuspješnija tima u kategoriji osnovnih i srednjih škola, dodijelit ćemo nagradu 'Škola za inovacije' za najinovativniju osnovnu i srednju školu u Hrvatskoj te priznanje 'Mentor inovator' za učitelje koji su značajno doprinijeli razvoju kreativnosti učenika.

U kontekstu inkubatora za studente nagradit ćemo tri najbolja tima u svakoj industriji te uručiti Generalnu nagradu od 20.000 kuna sveukupnom pobjedniku pod pokroviteljstvom Hrvatskog Telekoma. Osim novčane nagrade, kompanije samostalno mogu odlučiti direktno angažirati, zaposliti ili investirati u neki od pobjedničkih timova. Stoga je upravo Digitalni inkubator izvrsna prilika za studente da se istaknu pred budućim poslodavcima te i prije zaposlenja pokažu što su u stanju napraviti i stvoriti.