24. studeni 2021.

Bijeg s društvenih mreža - Veliki brendovi gase svoje profile na Facebookovim platformama

Dok kozmetički brend Lush gasi svoje profile na društvenim mrežama zbog svega što se u zadnje vrijeme događa s Facebookom, drugi su ih još odavno odlučili obrisati. Facebookovim kontroverzama iz 2021. godine stari trend #deletefacebook dobiva novi zamah

Tik pred početak blagdanske sezone, iz kozmetičke tvrtke Lush izjavili su da će do petka 26. studenoga, najvećeg šoping dana Black Fridayja, ugasiti svoje službene profile na Facebooku, Instagramu, TikToku i Snapchatu u svih 48 zemalja gdje posluju. Kako prenosi Business Insider, iz Lusha ovim potezom žele stati na kraj štetnosti društvenih mreža koje se uporno ignoriraju.

– Cijeli život izbjegavam stavljati štetne sastojke u svoje proizvode. Sada kada postoje brojni dokazi da smo izloženi riziku kada koristimo društvene mreže, nisam voljan izlagati svoje kupce toj šteti, pa je vrijeme da to izbacimo – naveo je u priopćenju izvršni direktor Lusha Mark Constantine.

Lush je još 2019. godine odustao od Instagrama i Facebooka jer su bili, kako kažu, ‘umorni od borbe s algoritmima’, ali su se prošle godine zbog pandemije i povećane potrebe za internetskom prisutnošću ipak vratili na njih. Međutim, čini se da su ovaj put odlučni u svom naumu da zauvijek napuste društvene mreže, osobito zato što ih je na to motivirala Facebookova zviždačica Frances Haugen objavljujući sporne interne dokumente Facebooka.

– Mi u Lushu ne želimo čekati bolje svjetske propise niti da platforme uvedu najbolje smjernice prakse, dok generacije mladih ljudi odrastaju doživljavajući ozbiljne i trajne štete – rekli su iz Lusha, dodajući da će za sada zadržati svoje profile na Twitteru i YouTubeu.

Bijeg u offline svijet

U ovakvoj naizgled neobičnoj odluci Lush nije sam. Brojni su drugi tržišni lideri odlučili izbjegavati društvene mreže, poput, primjerice, Tesle. Iz istih je zabrinjavajućih razloga i Elon Musk još 2018. godine odlučio obrisati profile Tesle i SpaceX-a na društvenim mrežama povezanim s Facebookom, izražavajući nepovjerenje u način na koji Facebook rukuje podatcima o potrošačima.

Iste je godine britanski lanac pubova Wetherspoons najavio da će svih njihovih 900-njak pubova izbrisati svoje račune na društvenim mrežama. Iako ni tada nisu imali previše pratitelja na društvenim mrežama, sama objava da se povlače s njih i vraćaju na tradicionalno oglašavanje kroz priopćenja za javnost, internetsku stranicu i specijalizirani časopis donijeli su Wetherspoonsu porast prihoda od sedam posto.

Još se tada rodio pokret #deletefacebook, a u 2021. je godini dobio novi zamah. Prvo zbog Facebookove zabrane korisnicima da dijele medijske članke, a potom i zbog zviždačice Haugen i curenja internih dokumenata koji su otkrili da Facebooku nije bilo stalo da zaustavi širenje dezinformacija i obmanjivanje, iako su toga itekako bili svjesni. Osim brisanja profila na Facebooku, pokret #deletefacebook uključuje i napuštanje ostalih Facebookovih platformi – WhatsAppa i Instagrama.

Zastupnica u američkom kongresu Alexandria Ocasio-Cortez odustala je od Facebooka još 2019. godine, nazvavši ga ‘rizikom za javno zdravlje’ koji može dovesti do ‘izolacije, depresije, tjeskobe, ovisnosti, bijega’.

Osim potpunog brisanja profila s društvenih mreža, brendovi preispituju svoje komunikacijske strategije, pa se tako sve češće mogu vidjeti prolazni sadržaji na njihovim profilima koji u kratkom roku nestaju. Isto prakticiraju i brojne javne ličnosti.

I dalje najveći

Prateći velike tvrtke i brendove, čini se da se i mnogi pojedinci povlače s Facebookovih društvenih mreža. No, statistički podatci tvrtke Statista ipak pokazuju da je Facebook i u trećem kvartalu 2021. godine najveća društvena mreža na svijetu s 2,91 milijardi aktivnih korisnika mjesečno te 1,93 milijarde aktivnih korisnika dnevno.