22. svibanj 2020.

Snalažljivi igrači: Koronakriza nekim je tvrtkama proširila posao i povećala prodaju

Obrana od koronavirusa   

Osim dezinfekcijskih sredstava, maski i respiratora, čini se da su potrebne kamere koje mjere temperaturu, kao i programi koji prate kontakte. Kreativni su prionuli njihovoj proizvodnji

Četiri tisuće litara voćnoga vina koje je trebalo postati cider tvrtka Carlsberg Croatia preradila je u dezinficijens za ruke da bi ga darovala svojim zaposlenicima i njihovim obiteljima te Gradu Koprivnici i lokalnoj zajednici u kojoj posluje. Pretvorila je vino u dezinfekcijsko sredstvo jer u početku pandemije koronavirusa nije mogla nabaviti dovoljnu količinu dezinfekcijskog sredstva koje joj je trebalo za poslovni prostor. Da bi spomenuta količina vina postala dezinficijens prema formuli osmišljenoj u Carslbergovu laboratoriju, proizvodnja je obavljena u drugoj tvrtki jer Carlsberg nema uvjete za takvo što. I samo je jedan u nizu snalažljivih igrača na tržištima zahvaćenih pandemijom.

Nove linije

Tvrtka Duh u boci zbog smanjene potražnje privremeno je obustavila proizvodnju džina Old Pilot‘s i prelazi na proizvodnju sredstava za dezinfekciju, odnosno alkoholnog antiseptika za ruke baziranoga na etilnom alkoholu. Osim što tako spašava poslovanje i čeka bolja vremena za ponovnu proizvodnju džina, prenamjena proizvodnje u trenutačno strateški proizvod mudra je odluka suvlasnika tvrtke Hrvoja Bušića i Tomislava Anadolca. Svoj su novi proizvod certificirali, ali zbog velike cijene etilnog alkohola koja je u koronakrizi povećana četiri puta s jednom malom pivovarom pokreću testnu proizvodnju koncentriranog alkohola iz šećerne baze.

Dezinfekcijsko sredstvo za samo nekoliko dana proizvela je i Ina na temelju formule koju su razvili stručnjaci iz Ina Maziva. Riječ je o Ina Dezinolu, sredstvu koje dezinficira radne površine i namijenjeno je dezinfekciji maloprodajnih Ininih prostora i kabina autocisterni; dostupno je i u slobodnoj prodaji.

I Labud je nedavno na tržište plasirao novu profesionalnu liniju Labpro za dezinfekciju prilagođenu za upotrebu u kućanstvu. Dosad su Labudovi proizvodi za dezinfekciju bili dostupni samo u veleprodaji, no veliko zanimanje građana za njih potaknulo je tvrtku da u vrlo kratkom roku kreira i liniju za kućanstvo.

Od maski do respiratora

Osim velike potražnje za dezinfekcijskim sredstvima s većim postotkom alkohola, traže se i zaštitne maske, rukavice i odijela. Tako su zaštitne maske postale novi proizvod nekih tekstilnih industrija, primjerice Galeba, u čijoj su ih tvornici u Omišu počeli šivati.

Na proizvodnju zaštitnih maski i odijela privremeno se preorijentirala i tekstilna industrija Calzedonia grupa. U svojem pogonu u Varaždinu Calzedonia zasad proizvodi deset tisuća maski na dan, a one su postale novi proizvodi i URIHO-a, Udruge Kamensko te mnogih malih obrta.

Na tržištu nedostaje i respiratora pa se mnoge velike svjetske tvrtke odlučuju za njihovu proizvodnju, poput konzorcija koji ujedinjuje proizvođača zrakoplova Airbus, industriju oružja BAE Systems, proizvođača automobila Ford… No proizvodnja respiratora nije povlastica samo velikih tvrtki. Proizvodi ih i jedna mala hrvatska tvrtka, Bor-plastika iz Kneževih Vinograda, koja se bavi uređajima za pročišćavanje otpadnih voda i ekologijom, a izradila je prototip prijenosnoga pomoćnog mehaničkog respiratora.

Osim dezinfekcijskih sredstava, maski i respiratora, svijetu trebaju i termografske kamere za mjerenje temperature, a njih je brzopotezno proizvela tvrtka Hikvision, i to na temelju termalnih kamera za otkrivanje izvora topline kakve industrija sigurnosti dobro poznaje i koje je često upotrebljavala i prije pandemije koronavirusa. Hikvision je u vrlo kratkom vremenu razvio termografske kamere za brzo mjerenje temperature tijela koje se danas upotrebljavaju u javnom prostoru, bolnicama, uredima i pomažu smanjiti opasnost od prenošenja zaraze. Dok se u Europi postupno približavamo vremenu ‘novoga normalnog‘ i ‘ponovnog otvaranja‘, u Hikvisionu su razvili i kamere za nadzor i upravljanje kretanjem ljudi u prostorima u kojima ih se okuplja mnogo.

Digitalnije usluge

Nove proizvode za klijente, posebno poslovni sektor, razvijaju i banke. Kako bi u posebnim okolnostima izazvanima koronavirusom omogućila prodaju proizvoda bez rukovanja gotovim novcem, Erste banka uvela je novitete za neke kategorije klijenata. Riječ je o beskontaktnoj naplati proizvoda i usluga za obrtnike i OPG-ove putem aplikacije KEKS Pay. Usluga je namijenjena svim obrtnicima i OPG-ovima neovisno o tome u kojoj banci imaju otvoren račun.

I dok su se neke tvrtke prenamjenom proizvodnje u koronakrizi spašavale od propasti, drugima je ona donijela povećanje posla i nadahnuće za nove proizvode te povećanje utjecaja u sektoru u kojemu posluju. Konzum je, primjerice, udesetorostručio svoju online prodaju u odnosu na vrijeme prije pandemije i smislio novi proizvod Pokupi, dostupan u većim gradovima, a uskoro i u cijeloj Hrvatskoj. Osim što se povećao broj narudžbi, udvostručila se i količina naručenih proizvoda u odnosu na redovito poslovanje, što je bio odličan pokazatelj da su kupci online kupnju prepoznali kao praktičan i siguran prodajni kanal u trenutačnoj situaciji.

Tvrtki A1 Hrvatska koronakriza donijela je veliko povećanje posla, što je pozitivno utjecalo i na primanja zaposlenih, ali i na trtkino društveno odgovorno poslovanje. U samo dva tjedna ostvarila je 180 posto više preuzimanja aplikacije Moj A1, s 26 posto više mjesečnih korisnika i 90 posto više transakcija putem self-care dijela aplikacije. Prodaja u A1 virtualnom dućanu porasla je za 350 posto, potrošnja mobilnih podataka povećala se do 50 posto, a govorne usluge narasle su do čak 70 posto, što je više nego ljeti, posebno u turističkoj sezoni.