27. kolovoz 2021.

Liderovih 1000 najvećih: Pogledajte koje su kompanije i zašto ispale iz TOP 1000

Liderovo izdanje '1000 najvećih', koje izlazi 10. rujna, otkriva najveće promjene u gospodarstvu od neovisnosti Hrvatske. Naravno, glavni razlog je pandemija, koja je i na poslovnoj sceni napravila pravu pomutnju. Zato i 'promet' na listi - odnosno ulazak novih kompanija i izlazak starih kompanija – nikad nije bio veći. Čak 128 je novih tvrtki, od kojih mnoge prvi put na listi, ali isto toliko je i gubitnika, koji su ispali.

Pa, koga sve nema na aktualnoj listi – zbog smanjenja prihoda ili gašenja, ili jer naprosto nisu predali godišnji financijski izvještaj. Najveća od takvih tvrtki hrvatska je podružnica kineske tvrtke China Road and Bridge Corporation. Graditelji Pelješkog mosta u 2019. su s 860 milijuna kuna prihoda (ali i s iskazanih više od 16 milijuna kuna gubitka!?), bili najbrže rastuća tvrtka i plasirali se na 111. poziciju. Ove su godine ignorirali propise, ali to nije smetalo premijeru Plenkoviću da s cijelom svojom svitom održi ponoćnu proslavu na spajanju dviju strana Pelješkog mosta.

Osim kineske podružnice, financijske izvještaje nisu predali pulska Felarona, Phoenix metali iz Velikog Trgovišća i Tom Tailor Zagreb.

image
foto

Najveća tvrtka koja je prošle godine bila posljednji put na listi (na 100. poziciji) je Velpro-centar plus, koji je pripojen Konzumu i izbrisan iz Sudskog registra. Ista sudbina zadesila je i Autocestu Rijeka – Zagreb koja je pripojena HAC-u, i Andabakove hotele koji su pripojeni Sunce koncernu prije prodaje kompanije. Matičnim tvrtkama pripojeni su Ina Jadran, podružnica Ine Adrije i Telegra project. Maba-com iz Brezja (Sveta Nedelja) i Betex iz Belice izbrisani su nakon stečajnog postupka.

Ostale od 128 tvrtki koje su ispale s liste uglavnom su žrtve korone, a među njima je čak 30-ak tvrtki koje žive od turizma. I najjača turistička agencija – pulski Uniline - pala je ispod granice od 103,64 milijuna kuna (kolika je bila 'kvalifikacijska norma' za ulazak u TOP 1000. Lani su im prihodi pali s 366 milijuna kuna na 83 milijuna, što je pad od 77%.

No, to je još solidno u odnosu na turističkog rekordera po padu prihoda, Katarina line. Opatijska agencija s flotom od 45 turističkih brodova i jedrenjaka s 281 milijuna kuna strmoglavila se na 15 milijuna, što je pad od čak 94,5%.

U sljedećem nastavku donosimo tko su izazivači - nove tvrtke u 1000 najvećih.